اخبار > اهداف بسته های تحول و نوآوری آموزش علوم پزشکی با اصول بیانیه گام دوم مقام معظم رهبری انطباق دارد


  چاپ        ارسال به دوست

اهداف بسته های تحول و نوآوری آموزش علوم پزشکی با اصول بیانیه گام دوم مقام معظم رهبری انطباق دارد

Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA

معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در جمع روسای دانشگاههای علوم پزشکی کشور ضمن تشریح اصول بیانیه گام دوم مقام معظم رهبری از انطباق بسته های تحول و نوآوری با این اصول سخن گفت و به بیان دستاوردهای بسته های تحول و اقداماتی که دانشگاههای علوم پزشکی لازم است در این راستا انجام دهند پرداخت.

دکتر باقر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت و دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی در یکصد هشتمین اجلاس روسای دانشگاههای علوم پزشکی با اشاره به بیانیه راهبردی مقام معظم رهبری گفت: این بیانیه ضمن بیان شرایط کشور به جهت گیری جدیدی برای آینده اشاره می کند.‌ 

دکتر لاریجانی با بیان اینکه ما در روش شناسی برنامه ریزی کلان با دکترین، اصول و دستورالعمل ها روبرو هستیم، گفت: قانون اساسی کشور دکترین کشور و بیانیه گام دوم انقلاب در کنار سایر اسناد مثل سند چشم انداز، وصیت نامه امام خمینی (ره) و ... از اصولی است که ما را به این دکترین نزدیک می کند و در کنار آن شیوه های اجرایی هم می توان طراحی کرد.

وی خاطرنشان کرد که هریک از سطوحی که ذکر شد باید در جایگاه خود به طور جدی پیگیری شود و گفت: نقشه جامع علمی کشور، نقشه جامع نظام سلامت و ... از ابزارهای اجرایی برای دستیابی به اصول و دکترین کشور است.

معاون آموزشی وزارت بهداشت افزود: در ذیل قانون اساسی برنامه های متعددی مانند سند چشم انداز ۱۴۰۴ وجود دارد و بیانیه گام دوم نیزنگاهی بلند مدت را رصد می کند. 

وی با بیان اینکه این سند نقشه راه ارکان کشور است اظهار داشت: لازم است تحلیل محتوایی این سند صورت گیرد که در حوزه معاونت آموزشی انجام شده است.‌

دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی ادامه داد: در تحلیل محتوایی بیاینه ۱۰۷ گزاره در ارتباط با حوزه‌ها و نهادهای علمی استخراج شد، که ۴۴ گزاره مرتبط با نظام سلامت و ۱۴ گذاره مرتبط با دانش و فناوری است. سه مقوله در بین این گزاره ها مورد تاکید قرار گرفته از جمله نیل به مرجعیت علمی و ارتقای عزت ملی، توجه به علم نافع و در خدمت جامعه، عدالت در دسترسی و رفع محرومیت.

وی با تاکید بر اینکه ما اگر بخواهیم راه آینده را درست ترسیم کنیم باید چالش های آینده را ببینیم و تحلیل درستی از وضعیت موجود داشته باشیم و با نگاه نقادانه وضعیت خود را رصد کنیم، اظهار داشت: در بیانیه گام دوم به این موارد توجه شده است. 

دکتر لاریجانی با شرح آنچه طی 40 سال گذشته در حوزه علوم پزشکی رخ داده گفت: در این 40 سال تعداد دانشگاه های علوم پزشکی، تحصیلات تکمیلی علوم پزشکی رشد گسترده ای داشته و رشد خوبی در آموزش های تخصصی و فوق تخصصی و توسعه اعضای هیئت علمی علوم پزشکی داشته ایم که منجر به توسعه علمی علوم پزشکی شده است. 

وی در ادامه گفت: در پژوهش طی چند سال گذشته در تولیدات علمی برای اولین بار رتبه ای بهتر از کشور ترکیه به دست آوردیم. رتبه بالایی در برخی شاخص های علمی داریم و در بین کشورهای اسلامی رتبه اول انتشارات علمی را داریم و در تولید مقالات علوم پزشکی طی چند سال گذشته رشد نسبتا سریعی را داشته ایم.

معاون آموزشی وزارت بهداشت به برخی گزارش های بین المللی اشاره کرد وگفت: رشد خوبی در تولیدات علمی داشته ایم و لازم است توجه شود در کنار حفظ رشد کمی به رشد کیفی در حوزه علوم پزشکی توجه بیشتری شود. 

وی اظهار داشت: در ترجمان بیانیه راهبردی مقام معظم رهبری باید به چند هدف در نظر گرفته در آن از جمله مرجعیت علمی، جهاد علمی و عدالت توجه کنیم.‌

دکتر لاریجانی ادامه داد: حرکتی که در بحث تحول آموزش علوم پزشکی صورت گرفته با مباحث و اهداف بیانیه متناسب است. توسعه نیروی انسانی بحث مهمی است و آموزش نیروی انسانی تا به عرصه ارایه خدمت برسد فرایندی طولانی است. اهداف هزاره سوم نیز برخی مرتبط با نیروی انسانی است. 

وی با اشاره به دلایل لزوم تحول در آموزش علوم پزشکی بیان کرد: در سال های اخیر تحولات زیادی در نظام ارایه خدمات و‌بار بیماری ها رخ داده و فناوری های جدید و تغییر اقلیمی چهره نظام های سلامت را تغییر داده است. از طرفی مسایل مرتبط با آموزش پزشکی تغییر کرده، جهانی شدن آموزش، گسترش دانشکده های پزشکی در کشورهای در حال توسعه، مباحث اقتصادی آموزش عالی و اعتباربخشی مسائلی است که مطرح شده است.

دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی در ادامه گفت: مسایل فرهنگی و اجتماعی مثل سالمندی، سواد فناوری جامعه، ارتقای توانمندی های خود مراقبتی هم از مسائلی است که باید در آموزش پزشکی مدنظر قرار گیرد. اینها نشان میدهد که ما باید به صورت مداوم برنامه های آموزشی رشته های علوم پزشکی را بازبینی کنیم. این کاری است که در وزارت بهداشت در حال انجام است. 

وی به سه محور اساسی بیانیه رهبری از جمله نیل به مرجعیت علمی و ارتقای عزت ملی، توجه به علم نافع و در خدمت جامعه، عدالت در دسترسی و رفع محرومیت اشاره و عنوان کرد: اگر به بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی نگاه کنیم متوجه می شویم که راه اشتباهی نرفته ایم و اهدافی که رصد می کنیم جهت گیری در این مباحث است. 

دکتر لاریجانی ضمن اشاره به انطباق بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی با اصول بیانیه گام دوم گفت: این بیانیه نگاهی بلندمدت دارد و ما برای حرکت بلند مدت در این مسیر باید اهدافمان را به صورت مداوم بازبینی کنیم.

وی عنوان کرد: بسته های آینده نگاری و مرجعیت علمی، حرکت به سمت دانشگاه های نسل سوم و توسعه بین المللی سازی آموزش علوم پزشکی در راستای اصل نیل به مرجعیت علمی و ارتقای عزت ملی است.‌ برای نیل به مرجعیت علمی لازم است با حفظ مصالح کشور با نهادهای علمی جهان در ارتباط باشیم و توانمندی های کشور را در جهان نمایش دهیم. 

معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: بسته توسعه آموزش پاسخگو، بسته توسعه هدفمند برنامه های علمی، بسته اعتباربخشی و بسته توسعه اخلاق در راستای علم نافع و در خدمت نیاز جامعه است. 

وی با بیان اینکه ماموریت گرایی و آمایش سرزمینی یکی از مهمترین تحولات آموزش عالی است و اگر به درستی اجرا شود اثر چشمگیری در بلند مدت در آموزش عالی خواهد داشت، گفت: بسته مجازی سازی آموزش پزشکی را دگرگون می کند و کارهایی که در دانشگاه های بزرگ انجام می شود در سایر دانشگاه ها قابل مشاهده است و این پایه های آموزش پزشکی را ارتقا می دهد. 

دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی اظهار داشت: بسته آمایش سرزمینی، بسته توسعه آموزش مجازی، بسته توسعه زیرساخت ها و بسته ارتقای آزمون ها در جهت اصل عدالت در دسترسی و رفع محرومیت است که در بیانیه گام دوم ذکر شده است. 

وی با اشاره به تاکیدی که در بیانیه مقام معظم رهبری بر توجه به جوانان شده گفت: لازم است در دانشگاهها برای قشر دانشجو و استعدادهای درخشان برنامه ریزی ویژه ای شود چرا که این جوانان مدیران آینده نظام سلامت هستند.


٠٩:١٩ - 1397/12/19    /    شماره : ١٥٠٠٥٨    /    تعداد نمایش : ٢٣٦