اخبار > برنامه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی ادامه مسیری است که طی 40 سال گذشته در این حوزه طی شده است


  چاپ        ارسال به دوست

برنامه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی ادامه مسیری است که طی 40 سال گذشته در این حوزه طی شده است

Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA

معاون آموزشی وزارت بهداشت در نشست با معاونین آموزشی ادوار مختلف وزارت بهداشت ضمن اشاره به اقدامات صورت گرفته در زمینه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی، گفت: این برنامه ها به عنوان الزامات حوزه آموزش در زمان فعلی و به دنبال تلاش های صورت گرفته در ادوار مختلف صورت است و امیدواریم در این مسیر از نظرات و تجربیات همکاران محترم بهره مند شویم.

 

 

دکتر باقر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت و دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی در نشست با معاونین آموزشی ادوار وزارت بهداشت که در روز یکشنبه 7 بهمن 1397 برگزار شد، با بیان اینکه دستاوردهای حوزه آموزش در طی 40 سال گذشته بسیار خوب بوده گفت: ما در این 40 سال در تربیت نیروی انسانی حوزه سلامت خودکفا شده ایم و این دستاوردها ماحصل تلاش معاونین محترم آموزشی در ادوار مختلف بوده است.

دکتر لاریجانی به اهمیت بحث مرجعیت علمی که توسط مقام معظم رهبری مطرح شده اشاره کرد و گفت: این بحث در تقویت هویت ملی در دانشجویان کشور اهمیت بسزایی دارد.

وی با بیان اینکه اقدامات بسیاری در هریک از ادوار در معاونت آموزشی وزارت بهداشت انجام شده، اظهار داشت: هریک از معاونین محترم ادوار اقدامات برجسته ای را در راستای تحول در آموزش علوم پزشکی کشور انجام داده اند که اثرات آن در نظام سلامت هویدا است.

معاون آموزشی وزارت بهداشت به برنامه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی اشاره کرد و گفت: این برنامه ادامه مسیری است که معاونین ادوار طی کرده اند و با الگویی مدون و بررسی تمامی اسناد بالادستی تدوین شده است.

وی به اهمیت تمرکز دانشگاهها بر روی ماموریت های خاص بر مبنای نقاط قوت خود تاکید کرد و گفت: مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش علوم پزشکی با حمایت هایی که از پروژه های دانشگاهها در راستای ماموریت های ویژه می کند بسترهای این حرکت را فراهم می نماید.  

دکتر لاریجانی از برنامه های وزارت بهداشت برای حرکت دانشگاهها به سمت دانشگاههای نسل سوم سخن گفت و اظهار داشت: دانشجویان علوم پزشکی باید با مباحث کارآفرینی و کسب و کار آشنا شوند و بسترهای لازم برای این تغییر رویکرد در دانشگاهها فراهم شده است.

وی با اشاره به هدف برنامه تحول و نوآوری آموزش مبنی بر ارتقای پاسخگویی آموزش به نیازهای جامعه اشاره کرد و گفت: برآورد نیروی انسانی مورد نیاز کشور در تمامی رشته ها برای سال 1404 انجام شده و با راه اندازی مرکز ملی آموزش های مهارتی نیازهای کشور در حوزه هایی که نیاز به مدرک دانشگاهی ندارد از طریق آموزش های مهارتی مرتفع خواهد شد.

دکتر لاریجانی آمایش را یکی از برنامه های مهم وزارت بهداشت ذکر کرد و گفت: این برنامه از گسترش های بی رویه در دانشگاهها جلوگیری می کند و با اجرای برنامه جذب نیروی بومی هیچ یک از افرادی که تعهد بومی داشته اند خارج از محل تعهد خود جذب نشده اند. امیدواریم این برنامه برای تامین نیروهای مورد نیاز در استان ها تداوم یابد.

وی بر لزوم تربیت دانشجویان با تعهد اخلاقی و ملی سخن گفت و اظهار داشت: برنامه راهبردی اخلاق پزشکی کشور و بسته ارتقای اخلاق حرفه ای مسیر روشنی را پیش روی دانشگاهها در این زمینه گذاشته و در سطح کشور در حال اجرا است.

معاون آموزشی وزارت بهداشت راه اندازی سامانه Education Iran را بستر خوبی برای معرفی ظرفیت های آموزش علوم پزشکی کشور در عرصه بین المللی ذکر کرد و اظهار داشت: تحول چشمگیری در ارزیابی دانشگاههای خارجی مورد تایید وزارت بهداشت صورت گرفته است. این کار با بهره برداری از نظام های رتبه بندی بین المللی انجام می شود و فقط دانشگاههایی که بخش علوم پزشکی آن در این نظام ها مورد تایید است پذیرفته می شود.

وی از تلاش های صورت گرفته برای جذب دانشجویان خارجی در کشور سخن گفت و با بیان اینکه بیش از 2 هزار دانشجوی خارجی در کشور مشغول به تحصیل هستند اظهار داشت: با توجه به ظرفیت هایی که برای آموزش علوم پزشکی وجود دارد، با جذب دانشجوی خارجی ضمن بهره برداری از این ظرفیت ها، بسترهای تبادل فرهنگی کشور با سایر کشورها نیز فراهم می شود. بسیاری در از دانشگاهها طی چند سال گذشته در این زمینه فعال تر شده اند.

دکتر لاریجانی راه اندازی دانشگاه علوم پزشکی مجازی را زیرساختی برای ارائه آموزش ها به صورت مجازی در رشته های مختلف علوم پزشکی ذکر کرد و گفت: علاوه بر آموزش دروس به صورت مجازی دوره هایی نیز در این دانشگاه برگزار خواهد شد. به عنوان مثال دوره آموزش پزشکی خانواده به پزشکان عمومی یا آموزش کارآفرینی به دانشجویان تحصیلات تکمیلی از جمله برنامه هایی است که در بستر دانشگاه مجازی اجرایی خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه زیرساخت های برگزاری آزمون ها در مناطق آمایشی و دانشگاهها رشد چشمگیری داشته گفت: بسیاری از آزمون ها از جمله آزمون جامع علوم پایه و پیش کارورزی به صورت الکترونیک برگزار می شود که خود باعث صرفه جویی بسیار زیادی در هزینه ها و از طرف دیگر ارتقای کیفیت این آزمون ها شده است.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه بحث اعتباربخشی از سنوات پیش در وزارت بهداشت مطرح شده بود ولی اجرایی نگردیده بود گفت: سال گذشته تمامی دانشگاههای علوم پزشکی و بیمارستان های آموزشی اعتباربخشی شدند و اعتباربخشی دبیرخانه ها و برنامه های آموزشی هم در دست برنامه ریزی است که به زودی ابلاغ خواهد شد.

وی از تلاش های صورت گرفته برای ارتقای زیرساخت های آموزش، جذب اعضای هیات علمی و راه اندازی پورتال های جامع برای الکترونیکی کردن امور آموزش سخن گفت و اظهار داشت: همانطور که در زمان تمامی معاونین محترم ادوار هم بوده حجم کار حوزه آموزش بسیار بالا است. حجم مکاتبات این حوزه، آزمون هایی که با تعداد بالای شرکت کننده برگزار می شود و شوراهایی که با حجم بالای پرونده تشکیل می شود نمونه هایی از این امور هستند.

 

 


١٥:٢٠ - 1397/11/07    /    شماره : ١٤٩٤٠٤    /    تعداد نمایش : ٣٤٩