اخبار > آغاز دوره دوم ارزیابی کیفی برنامه‌های تحول در دانشگاه‌های کلان مناطق آمایشی


  چاپ        ارسال به دوست

آغاز دوره دوم ارزیابی کیفی برنامه‌های تحول در دانشگاه‌های کلان مناطق آمایشی

Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA

دوره‌ی دوم ارزیابی کیفی دانشگاه‌های علوم‌پزشکی از اول بهمن سال جاری آغاز و تا آخر بهمن‌ماه ادامه دارد.

در تاریخ 23 دی‌ماه 97 ویدئوکنفرانسی با حضور دکتر سید حسن امامی رضوی قائم‌مقام رئیس ستاد تحول ونوآوری در آموزش عالی سلامت و دکتر عطاا... پورعباسی دبیر ستاد تحول و نوآوری و با حضور تیم های ارزیابی مناطق آمایشی کشور در دانشگاه علوم‌پزشکی مجازی برگزار شد.

در این جلسه دکتر حسن امامی رضوی با اشاره به آغاز دوره‌ی دوم ارزیابی کیفی دانشگاه‌های علوم‌پزشکی، ابراز امیدواری کرد تا با تبادل افکار میان دانشگاه‌ها، ارزیابی‌ها با کیفیت بهتری در دوره دوم انجام شود و خاطرنشان کرد بازخوردهایی که در دوره‌ی اول ارزیابی‌ها ارائه شد نشان دهنده‌ی این بود که ارزیابی کیفی می‌تواند ارتقاء کیفیت را به همراه داشته باشد.

وی یادآور شد که برنامه‌های تحول، برنامه‌های توسعه‌ای است که در راستای پیشرفت دانشگاه‌ها طراحی شده است.

در ادامه‌،  دکتر  پورعباسی با تاکید بر اینکه ارزیابی کیفی و برنامه عملیاتی دو مقوله مجزا هستند گفت: سامانه‌ی برنامه‌ی عملیاتی، ارزیابی دانشگاهی در سطح عملیاتی و برنامه های جاری است و محدود به برخی شاخص های تعریف شده می شود. در حالی‌که ارزیابی کیفی، ارزیابی در سطح کلان منطقه است و وارد جزئیات دانشگاه‌ها نمی‌شود؛  بلکه هدف این است که مشخص بشود مناطق آمایشی در یک برش شش ماهه چه اقداماتی ذیل هر بسته‌ی تحولی انجام داده‌اند.

دبیر ستاد تحول ونوآوری در آموزش عالی سلامت با اظهار رضایت از اثربخشی دوره‌ی اول ارزیابی کیفی، ابراز امیدواری کرد در دوره‌ی دوم نیز تیم‌های ارزیابی‌کننده و ارزیابی‌شونده با دقت و همکاری مانند دوره‌ی اول به‌گونه‌ای فعالیت نمایند که بتوان به یک دورنمای کلی از روند فعالیت هر منطقه در حوزه‌ی برنامه‌های تحول دست یافت و نقاط قوت و ضعف شناسایی بشوند.

وی با بیان اینکه برنامه‌ی ارزیابی کیفی بسته‌های تحول در دانشگاه‌ها توانسته است توفیق لازم را کسب نماید گفت: ستاد تحول تصمیم دارد این مدل ارزیابی را به حوزه‌های ستادی وزارت بهداشت نیز تسری بدهد و برنامه‌های حوزه‌ی ستاد به‌زودی با همین الگو مورد ارزیابی قرار خواهند گرفت.

دکتر پورعباسی ضمن تاکید بر اعلام نظرات به‌صورت کیفی خاطرنشان کرد در صورتی که فعالیتی به جهت عدم تامین پیش‌نیازهای لازم یا هر مورد دیگری انجام نشده است؛ حتما در ارزیابی کیفی منعکس بشود تا بررسی‌های لازم انجام گیرد.

وی افزود: یکی از جنبه‌های ارزیابی کیفی، آسیب‌شناسی عدم پیشرفت آن است که باید روی آن تاکید شود و مطمئنا در تنظیم برنامه‌های آینده نقش بسزایی خواهد داشت.

دبیر ستاد تحول ونوآوری با اشاره به آغاز دوره دوم ارزیابی کیفی از اول بهمن‌ماه گفت: به لحاظ زمان‌بندی، دوره‌ی دوم ارزیابی کیفی، سه‌ماهه‌ی دوم و سوم‌ سال( اول تیر تا پایان آذر ) را شامل می‌شود و در صدد هستیم از دوره‌های بعد این زمان‌بندی به 6 ماهه‌ی اول و دوم سال تبدیل شود. وی یادآور شد از امروز تا پایان آذرماه به مدت یک هفته،کمیته‌های ارزیابی منطقه‌ای فرصت دارند تا یک خودارزیابی داشته باشند و  از اول بهمن‌ماه، ارزیابی بیرونی انجام خواهد شد.

دکتر پورعباسی تصریح کرد آخرین مهلت ارسال گزارش ارزیابی کیفی به ستاد، 10 اسفند سال جاری است و پس از آن ، اولین بازخوردها پس از تحلیل این ارزیابی‌ها تا آخر سال 97 به مناطق اعلام خواهد شد.

وی از معاونین آموزشی و مسئولین بسته‌های تحول در دانشگاه‌های کشور درخواست کرد  جهت تعامل بیشتر و بهتر بین ستاد و دانشگاه‌ها، رونوشت برنامه‌ها و دعوت‌نامه‌های مرتبط با بسته‌های تحول، به ستاد ارسال شود تا در صورت نیاز و امکان، کمک‌های لازم از سوی ستاد ارائه شود.

همچنین دکتر پورعباسی یادآور شد که ارزیابی کیفی فقط ارزیابی مستندات نیست بلکه بیشتر ارزیابی خروجی‌ها مد نظر است که بیشتر با بازدید حضوری از فیلد میسر می شود.


١١:١٧ - 1397/10/24    /    شماره : ١٤٩١٤١    /    تعداد نمایش : ٣٥٢