اخبار > معرفی سه نرم افزار موفق در حوزه آموزش


  چاپ        ارسال به دوست

در کارگروه طراحی و تولید محصولات آموزشی مطرح شد؛

معرفی سه نرم افزار موفق در حوزه آموزش

Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA

در این کارگروه سه نمونه طراحی نرم افزار موفق در تولید محصولات آموزشی ارائه شد.

اولین نمونه با موضوع ساخت بازی شبیه ساز واقعیت مجازی تعاملی معاینات بالینی نورولوژی و بالینی، توسط دکتر سید فرزین میرچراغی از دانشگاه علوم پزشکی گناباد ارائه شد.

دکتر میرچراغی گفت: با ارائه بسته های طرح تحول و نو اوری در آموزش پزشکی از سوی وزارت بهداشت و وجود آیتم آموزش مجازی ما این نکته را فرصتی دیدیم برای ارتقا جنبه آموزش مجازی دانشگاه.

وی سپس به  تعاریفی چون  VRو AR پرداخت و تفاوتهای این دو را برای شبیه سازی مطرح کرد و افزود: در  VRبا استفاده از گجت ها وارد محیطی کاملا متفاوت می شوید اما در AR تنها امکانات بیشتری به فضای کنونی با استفاده از دستگاه ها افزوده می شود.


دکتر میرچراغی اهداف کلی کار خود را آموزش صحیح نحوه و انجام عملیات انتخابی نورولوژیک با استفاده از بازی واقعیت مجازی معرفی کرد و افزود: ایجاد محیط ایمن و ارزان شبیه سازی و نزدیک شدن به استانداردها از اهداف اختصاصی بود. همچنین دانشگاه علوم پزشکی بیرجند داری تجربه ایی برای شبیه سازی کارهای آزمایشگاه هایی است. که این کار نیز غیرتعاملی است. این تیم تجربه خود دا در امر
 VR را در قالب فیلمی با عنوان  ۳۶۰ درجه در گوگل منتشر کرده اند.

در ادامه دکتر نگین مرادی استادیار گروه گفتار درمانی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور موضوع  نرم افزار بازی و تاثیر این نرم افزار در واحد صدا دانشجویان گفتار درمانی را ارائه کرد.

وی گفت: بازی برای رشته گفتار درمانی مقوله آشنایی است سعی بر این بود که نیارهای دانشجویان را بشناسیم و با استفاده از موبایل که بین دانشحویان خیلی رایج هست این بازی را اجرا کنیم. بازی جذابیت دارد و توجه را به حیطه یادگیری جلب می کند. طبق نظرسنجی از دانشجویان و همکارانمان در اصفهان و شیراز، دانشجویان شکایت داشتند که نمی توانند تجربیاتشان را در بالین به کار ببرند به این دلیل اختلالات صوت را انتخاب کردیم.

وی افزود: این نرم افزار ۵ بخش آناتومی، فیزیولوژی، اختلالات صوت و ارزیابی و درمان دارد. در این نرم افزار و بازی که بصورت پازل است، سوالاتی از دانشجو پرسیده می شود و روایی و پایایی سوالات هم سنجیده شده است. در بازی درصورتی که پاسخ صحیح کمتر از ۵ باشد می بازد و وفتی پاسخ صحیح بدهد در پایان مرحله پازلی که در ابتدای برنامه هست را کاملتر می کند. تا زمانی که همه مراحل تکمیل شود و در هر مرحله یادگیری برای دانشجو انجام می شود.

دکتر نگین مرادی خاطر نشان کرد: دانشجویانی که یادگیری سنتی داشتند با دانشجویان که یادگیری تلفیقی داشتند بررسی شدند که در بالین تجربیات بیشتر بدست آوردند و مربیان راضی بودند و این نرم افزار برای دانشجویان جذاب بود. همچنین این نرم افزار فرصت تکرار را به دانشجویان داد تا بیشتر یاد بگیرند. اکنون در حال ثبت اختراع هستیم و درحال حاضر در دانشگاه توانبخشی در حال تکمیل این نرم افزار برای سایر شاخه های گفتار هستیم.

در ادامه دکتر شهریاری، پزشک خون کودکان از دانشگاه علوم پزشکی شیراز موضوع معرفی فرایند تولید نرم افزار خودآموزی با روش یادگرفتن از خطا و خودارزیابی و ارزشیابی نرم افزار و روش آموزش با استفاده از متد  Scriven را ارائه کرد.

وی افزود: نیاز به خود آموزی و خودارزیابی در دانشجویان را لازم می دانیم و به دلیل استفاده گسترده از گوشی این نرم افزار مبتنی بر موبایل است. همچنین به دلیل اینکه دانشجویان در دانشگاه های مختلف تحصیل می کنند که از اساتید خبره نمی توانند استفاده کنند، این مسئله دور از عدالت آموزشی است و کیس های پیچیده را نمی بینند لذا این نکته برای ما انگیزه طراحی این نرم افزار را ایجاد کرد.

وی خاطر نشان کرد: تفاوت بین دانشجویان دانشگاه تیپ ۱و ۲ و ۳ از نظر استفاده از اساتید و کیس های پیچیده زیاد است. مشابه سازی و آموزش در فضای مجازی برای کیس های پیچیده، آموزش را ارتقا می دهد و افزایش عدالت آموزشی را درپی دارد. آموزش مجازی مدتی است که پا گرفته است. ارائه اینگونه نرم افزارها باعث می شود که دستیاران و پزشکان عمومی با صرف ۳ ساعت وقت عمده موارد آموزشی بالینی را یاد بگیرد و خودش را ارزیابی کند و نواقص خود را ببیند.

وی تصریح کرد: تفاوت اشتباه کردن در بالین بیمار با شرایط آموزش مجازی خیلی زیاد است و آموزش مجازی به افزایش اعتماد به نفس دانشجویان درصورت اشتباه کردن و عدم خجالت زدگی آنها کمک می کند.

 


١٠:٢٠ - 1397/02/12    /    شماره : ١٤٥٠٦٩    /    تعداد نمایش : ٧٢٧