اخبار > سیاستگذاری آموزش علوم پزشکی سابقه طولانی درکشور دارد/ جدایی آموزش از خدمات به نفع کشور نیست


  چاپ        ارسال به دوست

سیاستگذاری آموزش علوم پزشکی سابقه طولانی درکشور دارد/ جدایی آموزش از خدمات به نفع کشور نیست

Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA

معاون آموزشی وزارت بهداشت با بیان اینکه حرکت در مرزهای دانش و پاسخگویی به نیازهای جامعه دو رسالت اصلی حوزه آموزش علوم پزشکی است گفت: ادغام آموزش و ارائه خدمات در نظام سلامت تا حد خیلی زیادی توانسته نیازهای جامعه را برطرف کند و تغییر این سیستم زیان چشمگیری به سلامت جامعه وارد می کند.

 

 

دکتر باقر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت و دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی در دومین همایش سیاستگذاری که در روز چهارشنبه ۱۱ اردیبهشت ۹۸ برگزار شد، با بیان اینکه بحث های سیاستگذاری در آموزش علوم پزشکی سابقه طولانی در کشور ما دارد، گفت: لازم است در حوزه های مختلف کشور تمرکز بیشتری روی سیاستگذاری و اجرا صورت گیرد

دکتر لاریجانی تاسیس جندی شاپور را یکی از نقاط کلیدی در آموزش علوم پزشکی ذکر کرد و گفت: با نگاهی به تاریخ در می یابیم که برنامه ریزی در آموزش علوم پزشکی از آن زمان مطرح بود و آثاری را در مورد برنامه ریزی برای پذیرش دانشجو، تخصیص منابع و ... ملاحظه می کنیم

وی ادامه داد: در دوره‌های بعد هم آثاری را در مدرسه دارالفنون پیدا می کنیم که حاکی از برنامه ریزی در حوزه آموزش علوم پزشکی است.‌

معاون آموزشی وزارت بهداشت با بیان اینکه از حدود ۱۳۰ سال پیش برنامه های مدونی در حوزه علوم پزشکی داشته ایم، اظهار داشت: از سال ۱۳۱۳ که دانشگاه تهران تشکیل شد، اقدامات کم نظیری را در برنامه ریزی و سیاستگذاری مانند جذب استاد، توسعه آموزش عالی و ... را ملاحظه می کنیم

وی به بحث اعتباربخشی دانشگاه ها اشاره کرد و گفت: بسیاری از استانداردهای مطرح از گذشته به شکلی نوین در این برنامه پیگیری می شود

دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی با اشاره به سیاست‌های آموزش علوم پزشکی بعد از انقلاب گفت: توجه به این سیاستها می تواند مسیر آینده را نیز روشن نماید

وی اظهار داشت: یکی از این سیاستها ادغام آموزش علوم پزشکی در نظام ارایه خدمات است که تا حد زیادی ثمرات بسیار زیادی برای ارتقای خدمات داشته است

دکتر لاریجانی حرکت در مرزهای دانش و پاسخگویی به نیازهای جامعه را ۲ رسالت اصلی حوزه آموزش علوم پزشکی ذکر کرد و اظهار داشت: ادغام آموزش علوم پزشکی تا حد خیلی زیادی توانسته است نیازهای کشور را در حوزه سلامت مرتفع سازد

وی با بیان اینکه در نظام خدمات باید نظام رتبه بندی و ارجاع را پیگیری کنیم گفت: آموزش علوم پزشکی به لحاظ کمی توانسته نیازها را مرتفع کند. به لحاظ کیفی نیز حدود ۱۲ درصد اعضای هیات علمی در حوزه علوم پزشکی فعال هستند و ۳۰ درصد تولیدات علمی کشور را داریم

معاون آموزشی وزارت بهداشت عنوان کرد: به علت برنامه ریزی صحیح در آموزش علوم پزشکی اکنون بیشترین رقابت در رشته‌های علوم پزشکی است و این نشان میدهد مدیران حوزه علوم پزشکی در دهه‌های گذشته برنامه ریزی خوبی برای توسعه هدفمند نیروی انسانی نظام سلامت داشته اند

وی با بیان اینکه تغییر نظام آموزش علوم پزشکی از حالت ادغام یافته به ضرر کشور است گفت: این کار در پاسخگویی به نیازهای جامعه اختلال ایجاد می کند

دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی با بیان اینکه نظام ادغام یافته آموزش و خدمات یکی از آمال مسئولان در سایر کشورها است اظهار داشت: اگر نگاه کنیم کمتر کشوری در منطقه پیشرفت هایی نظیر جمهوری اسلامی ایران در حوزه علوم پزشکی داشته و نباید انرژی کشور را صرف چنین مسائلی کنیم در حالی که مسائل مهمی در حوزه‌های مختلف علوم وجود دارد که اگر به آنها پرداخته شود ارتقای چشمگیری در کشور ایجاد می شود

وی با عنوان این مطلب که به تدریج اقدامات دیگری نظیر تشکیل دانشگاه های علوم پزشکی تدبیر شد، گفت: باید از بستر ایجاد شده در بحث ادغام و دانشگاه های علوم پزشکی برای تغییر سبک زندگی مردم استفاده کنیم. چرا که بیماری های غیرواگیر و عوامل خطر نظیر فشار خون و چاقی از چالش های اصلی سلامت کشور هستند و لازم است مداخلاتی در دانشگاه های علوم پزشکی در این زمینه صورت گیرد. نباید با مسایل متفرقه در این روند اختلال ایجاد شود.



١٢:١٨ - 1398/02/11    /    شماره : ١٥٠٨٨٨    /    تعداد نمایش : ١٤٧