اخبار > ماموریت‌های ویژه‌ی واسپاری شده به کلان مناطق آمایشی، دارای ابعاد ملی است


  چاپ        ارسال به دوست

ماموریت‌های ویژه‌ی واسپاری شده به کلان مناطق آمایشی، دارای ابعاد ملی است

Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA

به منظور هماهنگی برخی امور مربوط به برنامه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی با مناطق آمایشی، وبیناری با حضور معاون آموزشی وزارت بهداشت و برخی مسئولین حوزه‌ی آموزش برگزار شد.

 در این جلسه که روسا و معاونین آموزشی دانشگاه‌های کلان مناطق آمایشی اهواز، اصفهان، تبریز، تهران، زنجان، شیراز، کرمانشاه، مازندران و مشهد به صورت مجازی حضور داشتند؛ دکتر عطاءاله پورعباسی دبیر ستاد تحول ونوآوری در آموزش عالی سلامت، ضمن اشاره به این نکته که ماموریت‌های واسپاری شده به کلان مناطق آمایشی در راستای تکالیف مشخص شده برای وزارت بهداشت از طریق اسناد بالادستی از جمله سند برنامه‌ی ششم، نقشه‌ی علمی جامع کشور و نقشه‌ی علمی سلامت است افزود: پروژه‌هایی که در راستای ماموریت ویژه شکل گرفته است قابل تعمیم به کل کشور و دارای ابعاد ملی است.

وی خاطرنشان کرد حوزه‌ی معاونت آموزش علاوه بر تکالیف روزانه، یک تکلیف مهم دارد و آن توسعه‌ی حیطه‌های دانش در کشور است، لذا راه‌اندازی سامانه‌ی ناب در راستای آینده‌نگاری حوزه‌ی آموزش، اولین کلینیک تخصصی سلامت و ایمنی ترافیک، اولین آزمایشگاه تخصصی سلامت و ایمنی در ترافیک و .... از مصادیق بارز توسعه‌ی دانش در کشور از طریق ماموریت گرایی هستند که با کمک مناطق آمایشی و ظرفیت‌های بومی می‌توان به بهترین شکل از آنها استفاده کرد و به مرجعیت علمی که خواسته‌ی اصلی اسناد بالادستی از حوزه‌ی آموزش است دست یافت.

دکتر پورعباسی با اشاره به این موضوع که ماموریت‌های ویژه به دانشگاه‌های کلان مناطق ابلاغ شده است، یادآور شد که این ماموریت‌ها باید متناسب با ظرفیت، بین دانشگاه‌های کلان مناطق توزیع شده باشد و مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش پزشکی(نصر) از پروژه‌های مرتبط با ماموریت‌های ویژه ، حمایت مادی و معنوی خواهد داشت.

در ادامه دکتر امیر احمد اخوان سرپرست معاونت مدیریت توسعه و برنامه‌ریزی مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش پزشکی(نصر) خاطرنشان کرد: پروپوزال‌های ارسال شده برای این مرکز، داوری و کارشناسی می‌شوند و در رسته‌های مختلف طبقه‌بندی می‌شوند و در صورتی که پروپوزال ارسال شده در شورای مدیران این مرکز(نصر) به تصویب برسد، بودجه‌ی مورد نظر تخصیص می‌یابد.

دکتر پورعباسی یادآور شد که همزمان با ارزیابی کیفی بسته‌های تحول، ارزیابی حوزه‌ی ماموریت ویژه نیز انجام خواهد شد و میزان توسعه‌ی آن در هر منطقه بررسی خواهد شد. وی توسعه‌ منابع علمی مورد نیاز در مورد حیطه‌هایی که به عنوان ماموریت  ویژه واگذار شده و همکاری با دبیرخانه‌های ستاد از جمله دبیرخانه‌ شورای آموزش پزشکی تخصصی ، دبیرخانه‌ی شورای عالی برنامه‌ریزی و دبیرخانه‌ی شورای گسترش را از جمله شاخص‌های این ارزیابی عنوان کرد.

در ادامه‌ی این ویدئوکنفرانس، دکتر اسماعیل ایدنی دبیر شورای آموزش تخصصی پزشکی از مشارکت اعضای هیات علمی در دانشگاههای کلان مناطق آمایشی در طراحی سوالات آزمون ها سخن گفت و افزود: لازم است تمامی همکاران در اموری نظیر تهیه‌ی گنجینه‌ی سوال برای آزمون‌های ملی و منطقه‌ای، همکاری با دبیرخانه‌ی شورای آموزش پزشکی، مشارکت در سیاست‌گذاری برای رشته‌های تخصصی و فوق تخصصی و اعتباربخشی و ارزش‌یابی برنامه‌های آموزشی کشور همکاری نمایند.

دکتر آبتین حیدرزاده سرپرست مرکز سنجش آموزش پزشکی در پی سخنان دکتر ایدنی افزود: علاوه بر دبیرخانه‌های تخصصی، این امکان در سایر دبیرخانه های آموزش نیز فراهم شده و از مناطق آمایشی تقاضا داریم نام افراد واجد صلاحیت را که توانایی طرح سوال دارند در سامانه درج نمایند زیرا این سامانه به سامانه‌ی نوید دانشگاه مجازی مرتبط خواهد شد و از 15 دی‌ماه سال جاری فراخوان ثبت‌نام دوره‌های آموزشی ( ویژه‌ی طراحان سوال) در 3 سطح مقدماتی(ویژه‌ی اساتید و استادیارانی که تمایل دارند با طراحی سوال آشنا بشوند)، متوسط( ویژه‌اعضای هیئت بورد که علاوه برطرح سوال باید نحوه ی ویرایش سوال و روایی و پایایی آن را آموزش ببینند) و عالی ( مخصوص گروه نهایی که طراحی سوال و ویرایش نهایی را انجام می‌دهند) برگزار خواهد شد.

در پایان دکتر زهره قمیان مدیر پایش برنامه عملیاتی حوزه‌ی آموزش با اشاره به برنامه‌ی HOP از آن به عنوان یک ابزار مشترک در کل معاونت‌های وزارت بهداشت یاد کرد که در این قالب برنامه را ارائه کرده‌اند و مورد ارزیابی قرار گرفته است.

دکتر قمیان یادآور شد از ثمرات کارگاه‌های آموزشی که در پایان سال گذشته در ستاد وزارت بهداشت برگزار شد می‌توان به تدوین برنامه‌های کلان مناطق، مطابق با نظرات مسئولین همان منطقه اشاره کرد که مجموع این فعالیت‌ها به 195 رسیده است.

مدیر پایش برنامه‌عملیاتی حوزه‌ی آموزش با تاکید بر بازبینی برنامه‌ی عملیاتی در 6 ماهه‌ی دوم سال جاری از سطح‌بندی این برنامه‌ها در 5 سطح دانشگاه‌های کلان‌منطقه، تیپ 1، مرکز استان، غیر مرکز استان و دانشکده‌ها خبر داد و خاطر نشان کرد ارزیابی دانشگاه‌های تیپ یک که دارای دبیرخانه‌ی کلان منطقه هستند و دانشگاه دبیرخانه کلان مناطق توسط معاونت آموزشی و ارزیابی دانشگاه منطقه توسط دانشگاه دبیرخانه کلان منطقه انجام می‌شود.

شایان ذکر است دکتر سید حسن امامی رضوی قائم مقام رئیس ستاد تحول و نوآوری در آموزش عالی سلامت گفت: با توجه به اینکه ارزیابی برنامه‌های تحول با برنامه‌های عملیاتی امکان‌پذیر نیست، مقرر شده تا برخی اقدامات به صورت حضوری و به شکل ارزیابی کیفی انجام شود و به همین علت در برنامه‌های عملیاتی، فقط جزئی از برنامه‌ها مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و این دال بر حذف برنامه‌های فاقد ارزیابی کمی  نیست.

 


٠٩:٤٣ - 1397/10/10    /    شماره : ١٤٨٨٨٤    /    تعداد نمایش : ٣٠٢