اخبار > در راستای اجرای اسناد بالادستی و برنامه های راهبردی و عملیاتی وزارت بهداشت برنامه های طرح تحول و نوآوری در آموزش پزشکی در دانشگاه با قدرت ادامه دارد


  چاپ        ارسال به دوست

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی فسا

در راستای اجرای اسناد بالادستی و برنامه های راهبردی و عملیاتی وزارت بهداشت برنامه های طرح تحول و نوآوری در آموزش پزشکی در دانشگاه با قدرت ادامه دارد

 

 

دکتر  غلامپور  ضمن تاکید بر اهمیت بسته های طرح تحول آموزش،  بیان داشت:  با توجه به اسناد بالا دستی و برنامه‌های راهبردی و عملیاتی وزارت بهداشت، حوزه معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی فسا تمام توان خود را در جهت نیل به اهداف طرح تحول و توسعه آموزش علوم پزشکی به کار بسته است.

به گزارش روابط عمومی معاونت آموزشی دکتر یوسف غلامپور معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی فسا ابا اعلام این مطلب افزود جلسات هماهنگی جهت برنامه ریزی فعالیت های 6 بسته از بسته های 12 گانه طرح تحول آموزش کلان منطقه5  شامل: بسته آینده نگاری و ظرفیت سازی برای کسب مرجعیت علمی در علوم پزشکی، بسته اعتلای اخلاق حرفه ای علوم پزشکی، بسته توسعه راهبردی ، هدفمند و ماموریت گرای برنامه های آموزش عالی سلامت،  بسته آموزش پاسخگو و عدالت محور، بسته اعتبار بخشی برنامه ها ، موسسات و بیمارستان های آموزشی و بسته توسعه کار آفرینی در بستر دانشگاه های نسل سوم  در دانشگاه علوم پزشکی فسا برگزار شد .

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی فسا گفت:  از تیرماه سال جاری برنامه ریزی 6 بسته طرح تحول آموزش آغاز شد و جلسات هم اندیشی با حضور دبیران و نمایندگان دانشگاه های علوم پزشکی کلان منطقه 5 در بسته های مذکور به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی فسا برگزار گردید .

به گفته وی استفاده از متدولوژی یکسان در بازنگری حیطه های مرجعیت، اشراف به نقاط قوت دانشگاه ها و توانمندی های درونی دانشگاه ها به جز نقاط قوت جغرافیایی و منطقه ای، تشکیل دوره های training  برای اساتید، در اختیار قرار دادن پادکست آموزشی به اساتید در جهت فرهنگ سازی در راستای اهداف بسته ها، تدوین سند و تعیین سرآمدی بر اساس فرصت ها و نقاط قوت، تصویب طرح ها و پژوهش های خلاقانه در فعالیت های نوآورانه، تشکیل سمینارهای دوره ای، بازنگری چینش دروس در چارت انتخاب واحد و تغییر آرایش ترمی و  اضافه کردن دروس انتخابی به آرایش ترمی، اضافه کردن دروس بر مبنای نیاز بومی منطقه به آرایش ترمی، ایجاد سیستم خودارزیابی اساتید و تخصیص تأثیر فعالیت در راستای بسته ها بر ارتقاء اساتید در حیطه های آموزشی، پژوهشی و اجرایی، بارگذاری نیازهای 5 سال آینده در رشته های مختلف، طراحی دوره توانمندسازی هیئت علمی بر مبنای مرجعیت با همکاری معاونت پژوهشی، تدوین تفاهم نامه یکسان از نظر ساختار و محتوا در کلیه دانشگاه های کلان منطقه یا درخواست آن از کلان منطقه، نگاه واقع بینانه به اولویت ها و ارزشیابی و بازنگری آنها، تدوین سند، تعیین حیطه های سرآمدی بر حسب نقاط قوت و فرصت ها و تدوین نقشه راه بر اساس مدل swot analysis  و انجام آنالیز استراتژیک از جمله تصمیمات گرفته شده در جلسه هم اندیشی  بسته آینده نگاری و ظرفیت سازی برای کسب مرجعیت علمی در علوم پزشکی می باشد.

دکتر غلامپور در خصوص مصوبات جلسه بسته اعتلای اخلاق حرفه ای علوم پزشکی اظهار داشت: در اختیار گذاشتن  اساس نامه کمیته تحقیقات دانشجویی دانشگاه فسا و بوشهر به تمام دانشگاه های کلان منطقه5، تشکیل گروه واتس آپ برای اطلاع از فعالیت های دانشگاه های کلان منطقه 5 و جهت هماهنگی بیشتر بین اعضاء، برگزاری نمایشگاه سمعی و بصری دستاوردهای مرتبط با بسته اعتلای اخلاق حرفه ای اعضاء کلان منطقه 5 در کنگره اخلاق جهرم،  ارسال در خواست شرکت در دوره های فلوشیپ توسط هر دانشگاه و معرفی اعضاء داوطلبین به دانشگاه علوم پزشکی شیراز، اعطای امتیاز ویژه به پایان نامه ها و رساله های دانشجویان با موضوع اخلاق از مصوبات جلسه بررسی این بسته بود.

معاون آموزشی دانشگاه گفت: از تصمیمات جلسه هم اندیشی بسته توسعه راهبردی ، هدفمند و ماموریت گرای برنامه های آموزش عالی سلامت می توان به ارسال تفاهم نامه آموزشی و پژوهشی دانشگاه هاي منطقه، به صورت نهایی همراه با آرم منطقه و کلان منطقه با تایید هیات امنا، در خصوص انطباق برنامه هاي آموزشی موجود با ظرفیت هاي بومی منطقه اي، برگزاری جلساتی به صورت وب کنفرانس با حضور اساتید انتخاب شده جهت کمیته هاي تخصصی تشکیل و به صورت دوره اي در ارتباط با یک رشته تحصیلات تکمیلی که حداقل چند دانشگاه منطقه مجري آن باشند، برگزاری جلسات وب کنفرانس کارگروه «توسعه رشته ها و مقاطع تحصیلات تکمیلی» و «گسترش محیطی آموزش عالی سلامت در منطقه 5 «جایگزین جلسات هماهنگی بسته هاي 6 گانه در جلساتی که مربوط به کارگروه مذکور در دانشگاه علوم پزشکی فسا برگزار می شود و برگزاری  جلسه آتی کارگروه ها روز شنبه مورخ 31 شهریور 97 به صورت وب کنفرانس اشاره نمود.

وی افزود: واگذاری اولویت بندی گاید لاین ها به کلان منطقه ( شیراز ) و برگزاری یک کارگاه آموزشی گاید لاین نویسی وارایه  یک گاید لاین توسط هر دانشجوی پزشکی، تشویق مالی دبیران بسته در راستای پیشرفت بسته ها، تشکیل کارگروه آموزش پاسخگو و تعامل بین علوم پایه و علوم بالینی، انعقاد تفاهم نامه بین معاونت آموزشی و معاونت بهداشت، دعوت از اساتید در کارگاه ها، آوردن آموزش پاسخگو در برنامه ریزی درسی و بیان به صورت طرح درس، برگزاری دوره های کار آموزی از ترم اول و پیچیده تر شدن این کارآموزی ها در ترم های بعد و آموزش مهارت ها از جمله مصوبات بسته آموزش پاسخگو و عدالت محور کلان منطقه 5 کشور می باشد.

دکتر غلامپور به تصمیمات جلسه  بسته اعتبار بخشی برنامه ها ، موسسات و بیمارستان های آموزشی  اشاره کرد و گفت: مطرح شدن مبحث اعتباربخشی در جلسات هیئت رئیسه دانشگاه­ها جهت توجه هر بیشتر اعضای هیات رئیسه (بویژه معاونین) به امر اعتباربخشی دانشگاه ها، تشکیل تیم ارزیاب کلان منطقه 5 با حضور نمایندگان تمامی دانشگاه های کلان منطقه (ابلاغ توسط مسئول کلان منطقه برای اعضای تیم ارزیاب)، مفهوم سازی یکسان سنجه ها ( عدم برداشت سلیقه ای) توسط کلان منطقه یا وزارت خانه، پیشنهاد به کمیسیون ملی اعتباربخشی وزارت بهداشت که اعتباربخشی دانشگاه ها با در نظر گرفتن موقعیت و امکانات دانشگاه ها انجام پذیرد، برگزاری جلسات وب کنفرانسی به صورت ماهیانه و جلسات حضوری به صورت فصلی در کلان منطقه، مشخص بودن دستور جلسات اعتباربخشی کلان منطقه و اختصاص هر جلسه به یک یا چند حیطه اعتباربخشی، ارسال ماهیانه مستندات کلیه دانشگاه های کلان منطقه به دبیرخانه کلان منطقه به عنوان متولی و جمع بندی توسط کارگروه منطقه ای و بارگذاری در سامانه HOP و همچنین ارسال به دانشگاه های کلان منطقه، تهیه فرمت یکسان جهت تدوین گزارش تحلیلی اعتباربخشی توسط دانشگاه­های کلان منطقه، شرکت ارزیابان درونی کلان منطقه در دوره های آموزشی اعتباربخشی و توجیه آن ها، تشویق اعضای درگیر و فعال در بسته های طرح تحول آموزش توسط مدیران دانشگاه ها، سنجش ظرفیت های هر دانشگاه بر مبنای بسته آمایش سرزمینی، مشخص بودن نتیجه اعتباربخشی و فعالیت های واگذارشده به دانشگاه در صورت عدم تأیید شدن، بازخورد مناسب سامانه HOP پس از بارگذاری مستندات توسط مسئول مربوطه در وزارت بهداشت، بازنگری بسته ها و محورها بر اساس تیپ بندی دانشگاهی، پیگیری صدور ابلاغ رابطین اعتباربخشی برنامه ها، ارائه گزارشات دوره ا ی به ستاد و ارائه بازخورد توسط ستاد به کلان منطقه ها، تقسیم کار و وظایف در هر حیطه به دانشگاه های کلان منطقه از سوی دانشگاه متولی، دعوت از مسئولین اعتباربخشی وزارت بهداشت در جهت آموزش و توجیه رابطان اعتباربخشی، تشکیل کارگروه های مجازی به صورت مجزا ( اعتباربخشی موسسه ای، اعتباربخشی برنامه ای، اعتبار بخشی آموزش مداوم، اعتباربخشی بیمارستان های آموزشی) جهت هم فکری و رفع ابهامات و نقاط قابل بهبود در کلان منطقه 5 کشوری از جمله این مصوبات می باشد.

معاون آموزشی دانشگاه افزود: بحث و بررسی آئین نامه حمایت از اعضای هیئت علمی در جهت اتخاذ وابستگی های دوگانه و چند گانه در دانشگاه ها، حمایت از حضور اساتید در شرکتهای دانش بنیان و مراکز رشد، راه کار های صرفه جویی در هزینه های خدمات آموزش و در آمدزایی آموزشی، حمایت و تسهیل قراردادهای فی مابین دانشگاه های کلان منطقه  و طراحی نظام نوآوری از تصمیمات بسته توسعه کار آفرینی در بستر دانشگاه های نسل سوم کلان منطقه 5 می باشد.

 


١٠:٠٥ - 1397/06/24    /    شماره : ١٤٧٠٩٦    /    تعداد نمایش : ٢٠٦