اخبار > ضرورت مشارکت دانشجو در یک دانشگاه برتر در ساختن برنامه استراتژیک دانشگاه


  چاپ        ارسال به دوست

سمپوزیوم مشارکت دانشجویان در ارتقا و کیفیت آموزش برگزار شد

ضرورت مشارکت دانشجو در یک دانشگاه برتر در ساختن برنامه استراتژیک دانشگاه

Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA

در سومین روز از نوزدهمین همایش کشوری آموزش علوم پزشکی، سمپوزیوم مشارکت دانشجویان در ارتقا و کیفیت آموزش برگزار شد.


در ابتدای این سمپوزیوم دکتر ممتاز منش، متخصص اطفال و فوق تخصص خون و انکولوژی، استادیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، به نقش دانشجویان در مدیریت آموزش دانشگاه اشاره کرد و گفت: تاریخچه این بحث به دهه ۶۰ میلادی برمی گردد، در این دهه نقش دانشجویان در دانشکده ها و به خصوص دانشکده های پزشکی افزایش یافت. اولین کار رسمی یک کنگره علمی در سال ۱۹۶۹ با عنوان نقش دانشجویان در مدیریت آموزش در شیکاگوی آمریکا برگزار شد. یکی از هدف های این کنگره برنامه ریزی درسی بود و قصد داشت تا دانشجویان را تشویق کند که نقش بیشتری در تدوین برنامه ها داشته باشند.

وی افزود: بعد از آن نظر سنجی هایی برگزارشد و طبق بررسی ها، دانشگاهی در استرالیا بعد از این که تصمیم می گیرد آموزش خود را از ۶ سال به  آموزش پزشکی بعد از لیسانس تغییر دهد از دانشجویان خود نظر خواست. اروپا کمی دیرتر این مبحث را آغاز کرد اما طبق بیانیه ای که در سال ۲۰۱۲ منتشر کرد، دانشجو می تواند در تمام امور حاکمیتی دانشگاهی نقش داشته باشد.

دکتر ممتاز منش خاطر نشان کرد: در کشور ما در ده سال گذشته دانشجویان با تشکیل کمیته های دانشجویی در این امر سهیم بوده اند. حوزه های متعددی ذکر شده است که دانشجو می تواند در آن نقش مدیریتی داشته باشد اما مدیران ما در دانشگاه باید فضای فرهنگی و فیزیکی لازم را فراهم کنند تا دانشجو بتواند نقش مدیریتی خوبی را در دانشگاه ارایه کند.

پس از آن دکتر پروین پاسالار، مسئول دفتر استعداد های درخشان دانشگاه علوم پزشکی تهران و وزارت بهداشت، به نقش استعداد های درخشان در دانشگاه اشاره کرد و گفت: برای استعداد های درخشان باید دو نکته را در نظر بگیریم. یکی این که ما چه کاری می توانیم برای دانشجویان استعداد های درخشان انجام بدهیم و نکته دیگر این که آن ها می توانند چه کاری برای ما انجام بدهند.

وی خاطر نشان کرد: ما می توانیم سرعت تحصیل آن ها را افزایش دهیم که تا کنون برای این موضوع کارهایی انجام شده است، مسئله دیگر انعطاف داشتن است و یکی از کارهایی که می توان انجام داد مجازی سازی است. سیستم های مجازی این شانس را به دانشجو ها می دهد که دروس دیگری را هم فرا بگیرد.

دکتر پاسالار با بیان اینکه باید جاده ای یک لاینه را برای دانشجویان قرار بدهیم تا هر کسی با هر سرعتی که می خواهد از آن گذر کند، یادآور شد: برای ارتقا آموزش می توانیم از دانشجوهای استعداد های درخشان استفاده کنیم، همچنین می توانیم از این دانشجویان برای آموزش های معمول خود به عنوان TA استفاده کنیم که باعث می شود هم کار دانشگاه پیش برود و هم فرد استعداد های درخشان حس خوبی داشته باشد. استفاده از استعداد های درخشان به عنوان یکی از افرادی که می توانند نوآوری را در دانشگاه افزایش بدهند نیز مهم است.

وی به سخن استیو جابز مبنی بر اینکه، ما نخبگان را استخدام می کنیم و به آن ها می گوییم چه کنند در حالی که باید آن ها را استخدام کنیم تا به ما بگویند چه کنیم، اشاره کرد و گفت: گاهی استعداد های درخشان را به کار می گیریم و به آن ها کار را آموزش می دهیم در حالی که باید از آن ها مشورت بگیریم و اجازه دهیم آنها ایده های خود را پیاده کنند.

سپس دکتر اکبرزاده دانشجوی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز و کارشناس ارشد آموزش پزشکی، به ارائه سخنانی در خصوص مشارکت دانشجوها در کمیته های دانشجویی پرداخت و گفت: در سال ۱۳۸۹ یکی از دانشجویان توانست کمیته دانشجویی را تاسیس کند اما تثبیتی انجام نشد و ما در سال های آتی کمیته ای ندیدیم. شاید یکی از مشکلات ما این بود که دانشجوها نمی دانستند چطور با سیستم دانشگاهی کار کنند.

وی افزود: ما در آن سیستم، ساختار تعیین شده ای نمیدیدیم و با این که اساس نامه نوشته شده بود اما حمایت کافی از لحاظ مالی و scientific وجود نداشت. اگر ما اساتید را سیستم عصبی مرکزی و دانشجویان را سیستم عصبی محیطی در نظر بگیریم میبینیم که اگر ارتباط آن ها قطع شود دو سیستم به صورت مجزا کار می کنند.

وی خاطر نشان کرد: در نهایت دانشجوها باید خود را در سیستم ثابت کنند تا همه بدانند حضور آن ها مفید است و اللبته سیستم هم باید حمایت خود را انجام بدهد.

پس از آن دکتر دهقانی متخصص کودکان، استادیار دانشگاه علوم پزشکی شیراز، مدیر گروه آموزش پزشکی و قائم مقام مرکز مطالعات، به بیان تجربه مدرسه تابستانی پرداخت و گفت: اولین دوره مدرسه تابستانی یک ماه طول کشید و ۴۰ نفر از دانشجویان فعال و علاقه مند در عرصه آموزش علوم پزشکی به نمایندگی بیش از ۱۰ دانشگاه علوم پزشکی کشور در آن شرکت کردند. در دومین دوره مدرسه تابستانی بین رشته ای با محوریت مدیریت خلاقیت و هوش اجتماعی با حضور ۷۰ نفر از دانشجویان فعال و علاقه مند به نمایندگی از ۲۷ دانشگاه علوم پزشکی کشور برگزار شد.

وی از برگزاری هشت دوره مدرسه تابستانی خبر داد و گفت: پنجمین دوره برای ما بسیار مهم بود چون از دانشجوی ۵ ستاره انتظار داشتیم یک مدیر فعال و خلاق و الگو باشد که در این دوره حدود ۱۵۰ دانشجو از کل کشور در آن شرکت کردند.

سپس دکتر سرآبادانی دانشیار و مدیر گروه بیماری های دهان و فک و صورت، مدیر EDC دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در ستینگ های آموزشی گاهی کلاس خسته کننده میشود و به نظر من طراحی کلاس باید طوری باشد که دانشجو را جذب کند و تمرکز دانشجو را مختل نکند.

همچنینی اژدری دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی تهران، به شیوه های مشارکت دانشجویی اشاره کرد و گفت: در بسیاری از نقاط مختلف دنیا به آموزش دانشجو پروژه نجات بشریت گفته می شود و این برای آموزش پزشکی بسیار مهم تر است. روزانه میلیون ها شهاب سنگ در بیابان ها دیده می شوند اما فقط زمانی همه برای دیدن آن ها به بیابان میروند که شهاب سنگ ها منظم باشند، تغییرات برای کمیته های دانشجویی  ممکن است آرام باشد اما این تغییرات آرام ماندگار تر و بهتر خواهند بود.  

در ادامه دکتر جواد کجوری، متخصص بیماری های قلب و عروق ومسئول EDC دانشگاه علوم پزشکی شیراز، گفت: کمیته های دانشجویی آن طور که باید در ایران فعال نیست چون دانشجو حس می کند وظیفه درس خواندن را برعهده دارد و گاهی فعالیت خاصی را انجام می دهد و به اتمام می رساند.
وی افزود: دانشجو علاوه بر این که می تواند به عنوان یک فرد دانشمند در جامعه حضور داشته باشد می تواند به عنوان فرد اخلاق مدار برای جامعه موثر باشد.

دکتر کجوری، با بیان اینکه جامعه را عوام نمی سازند بلکه نخبه های ما می سازند، خاطر نشان کرد:  بنابراین باید تلاش کنیم دانشجوهای اخلاق مدار، انسان و فعالی به جامعه وارد کنیم. سیستم فعالیت دانشجویی ما سیستم کاملی نیست چون هنوز بسیاری از خصوصیات دانشگاه های برتر را نداریم.

وی بر لزوم مشارکت دانشجو در یک دانشگاه برتر در ساختن برنامه استراتژیک دانشگاه تاکید کرد و گفت: علاوه بر آن دانشجویان باید در کمیته تحقیقات دانشگاه و معاونت آموزشی نیز حضور داشته باشند چرا که قسمتی از فعالیت های دانشگاه، دانشجویی است. اعتبار بخشی و نوشتن کوریکولوم نیز یکی از چیزهایی است که دانشجو باید در آن نقش داشته باشد. در آخر هم دانشجو باید خود را جزوی از جامعه بداند و برای خدمت به آن تلاش کند.


١٣:٥٢ - 1397/02/13    /    شماره : ١٤٥٠٨٥    /    تعداد نمایش : ٢٢٥