اخبار > دانشکده های پرستاری متولی تربیت دانشجوی پرستاری هستند/ از ظرفیت بیمارستان ها به عنوان عرصه ای برای آموزش های بالینی استفاده می شود


  چاپ        ارسال به دوست

دانشکده های پرستاری متولی تربیت دانشجوی پرستاری هستند/ از ظرفیت بیمارستان ها به عنوان عرصه ای برای آموزش های بالینی استفاده می شود

 

پیرو ابلاغ آیین نامه تربیت پرستار در بیمارستان ها و موضوعات مطرح شده دراین خصوص،  دکتر علیرضا ایرج پور، مسوول کارگروه توسعه آموزش پرستاری و دانشیار گروه پرستاری مراقبتهای ویژه دانشکده پرستاری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان درخصوص این آیین نامه و اقدامات صورت گرفته در این راستا توضیحاتی ارائه کرده که در ادامه بدان پرداخته می شود.


جنابعالی مسوول کارگروه توسعه آموزش پرستاری که در برنامه تحول آموزش معاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ماموریت ویژه تدوین برنامه های توسعه آموزش پرستاری  را بر عهده دارد هستید و احتمالا در جریان بخشنامه اخیر وزیر محترم بهداشت در مورد تربیت پرستار در بیمارستان قرار دارید. لطفا نظرتان را در مورد این بخشنامه و بازتابهایی که در اظهار نظرهای برخی از همکاران شما در جامعه پرستاری داشته است بفرمایید.

موضوع تربیت پرستار در بیمارستان به نحوی که الان عده ای برداشت کرده اند  نیست. در آئین نامه مورد اجماع در گردهمایی رؤسای دانشکده های پرستاری، اعضای بورد پرستاری و نهادهای مدنی و علمی حرفه پرستاری در سال 1394 در اصفهان؛ بوضوح روند کار تشریح شده است که بیمارستانهای متقاضی همکاری با دانشکده ها با دراختیار قرار دادن عرصه بالینی خود در تربیت دانشجویان پرستاری مشارکت کنند و طبیعتاً تولیت تربیت دانشجو بعهده دانشکده های پرستاری خواهد بود. در همین بخشنامه نیز اجرای آیین نامه مذکور مورد تاکید قرار گرفته است.

 

اما الان صحبت از تولیت بیمارستانهای وابسته به دانشگاههای علوم پزشکی مطرح شده است.

نه موضوع به این ترتیب نیست. در نامه ابلاغی از سوی وزارت متبوع از دانشگاههای دبیرخانه کلان مناطق خواسته شده که در هر کلان منطقه آمایشی که متشکل از چند استان است نسبت به معرفی بیمارستانهایی برای بهره برداری از آئین نامه همکاری بیمارستانها با دانشکده های پرستاری اقدام گردد ولی طبیعتاً ظرفیت تربیت دانشجو متعلق به دانشکده پرستاری خواهد بود و اینجا سوء تفاهم شده که بیمارستان متولی تربیت اینگونه افراد است.  مضافاً اینکه شورای گسترش دانشگاهها، جایگاه دانشکده را به عنوان محل تربیت دانشجو به رسمیت می شناسد و بیمارستان صرفاً عرصه ای برای آموزش بالینی دانشجویان خواهد بود که اکنون نیز دانشکده ها از این ظرفیت استفاده می کنند و الان ابلاغیه وزارت بهداشت درصدد است که ظرفیت بلااستفاده بیمارستانها مورد توجه قرار گیرد.

 

پس بیمارستان چه سودی از این موضوع می برد؟

همانگونه که در آئین نامه هم قید شده، بیمارستان می تواند پس از انعقاد تفاهم نامه با دانشکده پرستاری از میان دانشجویان تعدادی را متناسب با ظرفیت درخواستی به بورس خود در آورد تا عملاً دانشجویان از زمان بورسیه شدن کمک هزینه دریافت کنند و در این صورت، دوره طرح نیروی انسانی و تعهدات خود را که در شرایط معمول در محل مورد نیاز دانشگاه که عمدتاً مناطق محروم است در محل بیمارستان همکار بگذرانند. ضمناً بیمارستان بواسطه وجود قرارداد با دانشکده می توانند علاوه بر برنامه ریزی برای تامین نیروهای آتی خود، از دوره کارورزی دانشجویان (البته با رعایت استانداردهای آموزشی) بهره ببرد بطوریکه در سال آخر دانشجو با رعایت اهداف آموزشی درهمان بیمارستان محل تعهد کارورزی می کند.              

 

موضوع افزایش ظرفیت دو تا سه برابر دانشکده ها چیست؟

طی چند سال اخیر هیچگاه بحث دو تا سه برابر کردن ظرفیت مطرح نبوده،  البته متناسب با اعلام نیاز و برآورد نیروی انسانی مورد نیاز برای طرحهای توسعه بیمارستانها و همچنین طرح تحول سلامت درحوزه بهداشت و درمان که در سالهای اخیر در دولت یازدهم درراستای پاسخ به مطالبات جامعه صورت گرفته، از دانشگاهها برای رشته های پزشکی، پرستاری، دندانپزشکی و داروسازی افزایش ظرفیت خواسته شده ولی این میزان طی چند سال اخیر برای رشته های پزشکی و پرستاری بیش از 30% افزایش نبوده و البته برای مناطق محروم هم ظرفیت بومی درنظر گرفته شده است. بنابراین بنده با اطلاع دقیق  موضوع افزایش ظرفیت دو تا سه برابر را رد می کنم.

 

نکته دیگری هست که بخواهید مطرح کنید؟

یک نکته اساسی ظرفیت دانشکده های پرستاری از حیث استاد و امکانات است که برای بهره برداری از آئین نامه ابلاغ شده لازم است توجه ویژه به تأمین اعضاء هیأت علمی و امکانات اعم از فضای فیزیکی و تجهیزات بشود. بدون تردید افزایش تربیت دانشجویان با صلاحیت و توانمند، نیازمند افزایش تعداد استاد و امکانات است که می بایستی برای موفقیت در تأمین دانش آموختگانی توانمند به این موضوع توجه گردد.

 

 


٠٠:٠٢ - 1396/03/17    /    شماره : ١٣٩٤٩٨    /    تعداد نمایش : ٣٥٨