اخبار > دانشگاهها در قالب آمایش سرزمینی با نگاهی آینده نگارانه برنامه های آموزش علوم پزشکی را پیش ببرند


  چاپ        ارسال به دوست

دانشگاهها در قالب آمایش سرزمینی با نگاهی آینده نگارانه برنامه های آموزش علوم پزشکی را پیش ببرند

معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه رسالت اصلی حوزه آموزش تربیت نیروی انسانی متناسب با نیازهای سلامت کشور است، گفت: دانشگاههای مستقر در مناطق آمایشی باید با همکاری یکدیگر با اختیاراتی که به ایشان تفویض شده، در راستای توسعه آموزش علوم پزشکی متناسب با شرایط بیماری های منطقه و با نگاه آینده نگارانه برنامه ریزی کنند.

دکتر باقر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت در نشست مسئولین دانشگاههای منطقه آمایشی 10 که روز چهارشنبه 12 دی 1397 برگزار شد، ضمن تشکر از دست اندرکاران اجرای بسته های تحول و نوآوری در ستاد وزارت بهداشت و دانشگاههای علوم پزشکی اظهار داشت همراهی هریک از همکاران در اجرای بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی باعث ارتقای این بحث در سطح کشور می شود.

با اشاره به گزارش دانشگاه های علوم پزشکی اظهار داشت: گزارش برخی دانشگاهها نشان می دهد تلاشی محسوس با رویکرد روشنی به آینده آموزش علوم پزشکی در دانشگاهها شکل گرفته و نگاه مسئولین دانشگاهها به آینده رویکرد تحولی است و امیدواریم این مسیر پیش برود.

گفت: اکثر دانشگاههای منطقه آمایشی 10 برنامه روشنی در حوزه آموزش دارند و اقدامات خوبی هم در این زمینه انجام داده اند، که می تواند برای تمامی همکاران قابل آموزش باشد.

با ابراز امیدواری برای اینکه مسیر تحولی که در نظام سلامت شروع شده ادامه یابد، گفت: برنامه های تحول آموزش با رویکرد جامع به حوزه آموزش علوم پزشکی شکل گرفته و نیازهای واقعی دانشگاهها در شرایط بین المللی است.

با اشاره به اینکه منطقه آمایشی 10 بیش از 30 درصد آموزش علوم پزشکی کشور را بر عهده دارد، گفت: این منطقه باید در آموزش علوم پزشکی سرآمد باشد. مناطق آمایشی دیگر کشور هم افق روشنی برای آینده دارند و حرکت های خوبی در این مسیر داشته اند. انتظار از دانشگاههای بزرگ کشور این است که تلاش بیشتری در حوزه آموزش داشته باشند.

با تاکید بر اینکه توجه به شرایط بیماری ها و نیازهای سلامت کشور در برنامه ریزی آموزش پزشکی کشور مهم است، اظهار داشت: مسائلی مثل بیماری های غیرواگیر، پرفشاری خون و دیابت و چربی خون بالا از جمله چالش های اصلی سلامت جامعه هستند و ما در دانشگاههای علوم پزشکی باید حرکت جدی برای تامین نیازهای سلامت کشور داشته باشیم و کاریکولوم های آموزشی را متناسب با این نیازها طراحی کنیم. حوزه آموزش نباید نسبت به مشکلات سلامت جامعه بی تفاوت باشد و تمام تلاش ها باید در راستای رفع این نیازها باشد.

علت دیدگاه آمایشی که رخ داد این بود که بتوانیم باتوجه به شرایط کشور اداره حوزه سلامت را به صورت غیرمتمرکز انجام دهیم. این یکی دیدگاه کلیدی است ما یک کشور بزرگ هستیم و لازم است نیازهای مناطق کشور به صورت غیرمتمرکز برآورده شود.

با تاکید بر اینکه وزارت بهداشت از برنامه های مناطق آمایشی حمایت می کند، افزود: اختیار تغییر 20 درصد کوریکولوم های آموزشی رشته ها متناسب با نیازهای منطقه به مناطق آمایشی داده شده و جا دارد دانشگاههای مستقر در مناطق از این فرصت استفاده کنند.

با تاکید بر لزوم تقویت هویت جمعی دانشگاهها در مناطق آمایشی، گفت: کارهای بسیار خوبی در برخی دانشگاههای منطقه 10 و سایر مناطق انجام شده است. لازم است مناطق از تجارب یکدیگر استفاده کنند و اگر برنامه ای در دانشگاهی اجرا شده سایر دانشگاههای منطقه را نیز آموزش دهد.

با ذکر مثال هایی در این خصوص گفت: مناطق آمایشی می توانند از یکدیگر یادگیری داشته باشند و متناسب با شرایط خود الگوبرداری کنند. این کار باعث هم افزایی می شود.

با اشاره به رصد برنامه های تحول در حوزه های مختلف معاونت آموزشی وزارت بهداشت گفت: در این برهه زمانی انتظار این است که خروجی های عملیاتی اجرای بسته های تحول در دانشگاهها ملموس باشد و در گزارش هایی که ارائه می شود ذکر شود و همچنین مدل های استقرار برنامه ها نیز به سایر دانشگاهها آموزش داده شود.

گفت: الگویی که برای تحول در آموزش در دست پیگیری است به دانشگاههای علوم پزشکی کمک می کند تا به سمت دانشگاههای هزاره سوم حرکت کنند.

مناطق آمایشی باید جلسات و تعامل بیشتری با هم داشته باشند و متناسب با ظرفیت هر دانشگاه به یکدیگر کمک کنند تا ضمن پیشبرد ماموریت های ویژه دانشگاهها در حوزه آموزش نیز بدرخشند.

با اشاره به لزوم مشارکت بیشتر دانشگاههای مستقر در کلان مناطق گفت: با تشکیل گروه های مشترک منطقه ای به دانشگاههای مناطق اجازه داده شده که مدرک تحصیلی مشترک ارائه نمایند. بحث طراحی سوالات آزمون ها در مناطق موضوعی است که می تواند با مشارکت دانشگاههای منطقه پیش برود.

بر اهمیت مشارکت اعضای هیات علمی دانشگاهها در اجرای برنامه های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی اشاره کرد و گفت: رمز پایداری این برنامه ها در مشارکت اعضای هیات علمی است. برخی دانشگاهها در این حوزه خوب عمل کرده اند و لازم است این مشارکت را گسترش دهیم. چرا که تغییر باید ابتدا در نگاه اعضای هیات علمی ایجاد شود تا بتواند در دانشگاهها تغییر ایجاد کند.

ارتقای ارتباط های بین المللی به دانشگاههای علوم پزشکی هویت می دهد، گفت: بحث برآورد نیروی انسانی در سطح ملی نهایی شده و برش های منطقه ای این برآورد هم با کمک دانشگاهها منطقه باید نهایی شود. در آینده ظرفیت های مناطق آمایشی متناسب با این برآوردها تعیین می شود و نیازهای سطح ملی و بومی به صورت توام در این ظرفیت ها مدنظر قرار می گیرد.

با تاکید بر اینکه لازم است دانشگاهها از ظرفیت های مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش علوم پزشکی و گرنت های این مرکز برای پیشبرد پروژه های آموزش استفاده کنند، گفت: ارزیابی های کیفی دانشگاهها در قالب برنامه های مختلف از جمله اعتباربخشی در حال انجام است و هدف این برنامه ها ارتقای سطح آموزش در دانشگاهها مطابق با استانداردهای ملی و بین المللی است.

 


٠٩:٥٠ - 1397/10/13    /    شماره : ١٤٨٩٤٨    /    تعداد نمایش : ٢٦٩