اخبار > توسعه زیرساخت ها و منابع یکی از ضرورت های ارتقای آموزش علوم پزشکی است


  چاپ        ارسال به دوست

توسعه زیرساخت ها و منابع یکی از ضرورت های ارتقای آموزش علوم پزشکی است

Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA

معاون آموزشی وزارت بهداشت با بیان اینکه بخش عمده بودجه آموزش دانشگاههای علوم پزشکی صرف پرداخت حقوق اعضای هیات علمی می شود گفت: ضروری است تا حمایت ویژه ای از حوزه آموزش توسط مسئولین و روسای دانشگاهها صورت گیرد.

دکتر باقر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت در نشست معاونین آموزشی دانشگاههای علوم پزشکی کشور که در روز یکشنبه 21 آبان 96 در دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد با اشاره به بسته های تحول و نوآوری در اموزش علوم پزشکی گفت: اجرای این بسته ها در دولت یازدهم دستاوردهای چشمگیری برای نظام سلامت کشور به همراه داشت که با تلاش های همه دست اندرکاران آموزش در دانشگاهها فراهم شده است.

دکتر لاریجانی به ایجاد مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش علوم پزشکی اشاره کرد و گفت: تاکنون بیش از 500 طرح مورد تصویب قرار گرفته و ساختمان مرکز به زودی توسط وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افتتاح می شود. وی افزود: همچنین کمیسیون ارزشیابی متون مرجع علوم پزشکی راه اندازی شده و هدف این است که کتب ارزشمند حوزه که می توانند مرجعی برای صاحبان حرف و دانشجویان علوم پزشکی باشند شناسایی و به ثبت برسند. این اقدام لزوما به معنی اینکه این کتاب ها به عنوان منبع آزمون ها باشند نیست.

معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: اقدامات بسیاری برای توسعه آموزشهای مورد نیاز از قبیل پزشک خانواده با حوزه های مرتبط انجام شده است.

وی توسعه آموزش های مهارتی و حرفه ای را از جمله اقدامات مهم برای ارتقای نظام سلامت ذکر کرد و اشاره کرد: مرکز ملی آموزش های مهارتی و حرفه ای در راستای این سیاست و برای ارتقای پاسخگویی به نیازهای جامعه راه اندازی شده است.

دکتر لاریجانی گفت: نیاز کشور به نیروی انسانی تا سال 1404 برآورد شده و برمبنای آن برنامه تربیت نیروی انسانی در این بازه زمانی تدوین شده است. در گام بعدی این برنامه برای مناطق آمایشی کشور و در سطح منطقه ای طراحی خواهد شد که با همکاری دانشگاههای هر منطقه صورت می گیرد.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با بیان اینکه همه کوریکولوم های آموزشی بازنگری شده و به زودی نهایی می شود خاطرنشان کرد: اقدام مهم دیگری که صورت گرفت اجرای سند آمایش سرزمینی در کشور بود. در واقع تدوین این سند نقطه عطفی در آموزش علوم پزشکی است و سند در حوزه سلامت خوب پیاده سازی شده و نهادهای بالادستی تاکید دارند که سایر مجریان آموزش عالی در کشور نیز چنین الگویی را پیاده کنند.

دکتر لاریجانی با بیان اینکه آمایش باعث می شود توسعه آموزش علوم پزشکی متناسب با نیازهای مناطق آمایشی کشور انجام شود، گفت: به مناطق آمایشی کشور ماموریت های مختلفی سپرده شده که به خوبی در مناطق در دست پیگیری است.

وی از اقداماتی که برای توسعه اخلاق حرفه ای صورت گرفته سخن گفت و اظهار داشت:  برنامه راهبردی اخلاق پزشکی نهایی شده و در واقع نقشه راهی برای توسعه اخلاق حرفه ای در نظام سلامت است و راهبردهایی هم برای اجرا در حوزه آموزش دارد.

معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: علیرغم ظرفیت هایی که در کشور برای تربیت دانشجو داریم بسیاری از دانشجویان ایرانی برای تحصیل به دانشگاههای خارج از کشور می روند و لازم است به صورت منطقی و متناسب با نیازهای کشور برنامه مناسبی برای جذب دانشجویان ایرانی در دانشگاههای کشور داشته باشیم.

وی افزود: از دیگر سو سعی شده با معرفی ظرفیت های آموزش علوم پزشکی از طریق سامانه Education Iran و سایر اقداماتی که در راستای توسعه بین المللی آموزش علوم پزشکی انجام شده تعداد دانشجویان خارجی شاغل در دانشگاههای علوم پزشکی افزایش یافته و به بیش از 2 هزار نفر رسیده است.

دکتر لاریجانی به تغییر نظام ارزشیابی دانشگاههای خارجی اشاره کرد و گفت: دانشگاهها براساس استانداردهای بین المللی ارزیابی می شوند و لیست دانشگاههای مورد تایید وزارت بهداشت براساس این استانداردها و با درنظر گرفتن مصالح ملی تعیین می شود.

معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: چنانچه دانشجویان خارجی بخواهند کار بالینی آموزشی انجام دهند تنها زیرنظر مستقیم یک عضو هیات علمی دانشگاه می توانند این کار را انجام دهند و به این افراد تنها مجوز طبابت خارج از ایران داده می شود.

وی به برگزاری آزمون های بین المللی در داخل کشور اشاره کرد و اظهار داشت: اکنون تمام آزمون های مرتبط با علوم پزشکی با همکاری مرکز سنجش آموزش پزشکی  و دانشگاه علوم پزشکی مجازی برگزار می شود.  

دکتر لاریجانی خاطرنشان کرد: در تمام مناطق آمایشی مرکز آزمون راه اندازی شده و این اقدام در بلندمدت از حجم سفرهای غیرضرور را در بین استان های کشور برای شرکت در آزمون ها کم خواهد کرد. وی افزود: امروز در آزمون صلاحیت بالینی برای رشته پزشکی برگزار می شود و در برخی رشته ها نیز به صورت پایلوت اجرایی خواهد شد.

معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: اعتباربخشی موسسه ای دانشگاهها و همچنین اعتباربخشی بیمارستان های آموزشی پایان یافته است و برخی دانشگاهها توانسته اند امتیاز تمامی استانداردها را  کسب کنند و سایر دانشگاهها و بیمارستان ها نیز در فرصت هایی که تعیین شده مجددا ارزیابی خواهند شد.

وی بر لزوم توسعه منابع و زیرساخت های آموزش برای توسعه آموزش علوم پزشکی کشور تاکید کرد و گفت: بیشتر بودجه آموزش دانشگاهها به حقوق اعضای هیات علمی اختصاص می یابد و لازم است نهادهای بالادستی و همچنین روسای دانشگاهها حمایت ویژه ای از حوزه آموزش داشته باشند. وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اخیرا دستوری را داده اند که 1 تا 3 درصد درآمد اختصاصی دانشگاهها به حوزه آموزش اختصاص یابد و بدون شک اجرای این دستور می تواند تحول چشمیگیری در آموزش علوم پزشکی ایجاد کنند.

دکتر لاریجانی گفت: استقرار بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی برنامه اصلی حوزه آموزش در دولت دوازدهم است و برای بقای این برنامه ها لازم است ایجاد گفتمان تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی در دانشگاهها و در بین اعضای هیات علمی ایجاد شود.

وی افزود: برنامه های تحول در سطح ملی تدوین شده و لازم است ترجمان این برنامه ها در سطح منطقه، دانشگاه و سایر سطوح پایین تر تدوین شود و امیدواریم با این ترجمان ها بسترهای اجرای بسته ها در تمامی سطوح نظام سلامت فراهم گردد.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با بیان اینکه هدف از این نشست مشارکت معاونین آموزشی دانشگاهها در بازنگری بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی است گفت: هدف این است که برنامه های حوزه آموزش با مشارکت تمامی دانشگاهها به عنوان مجریان این برنامه ها طراحی شود.  


١٣:٠٥ - 1396/08/21    /    شماره : ١٤٢٢٤٠    /    تعداد نمایش : ٨١