اخبار > باید به سوی همگرایی در علوم حرکت کنیم


  چاپ        ارسال به دوست

معاون آموزشی وزارت بهداشت عنوان کرد؛

باید به سوی همگرایی در علوم حرکت کنیم

دکتر علی‌اکبر حق‌دوست معاون آموزشی وزارت بهداشت در نشست هیئت‌های ممتحنه، ارزشیابی و برنامه‌ریزی رشته‌های علوم پایه پزشکی ، بهداشت و تخصصی که روز یکشنبه مورخ 13 بهمن 98 در ستاد وزارت بهداشت برگزار شد، با اشاره به اهمیت بحث اقتصاد آموزش و اقتصاد خدمات در جامعه، گفت: این موضوع تقسیم عادلانه‌ی کار بین افراد ، لزوم تشکیل یا عدم تشکیل رشته‌ها و تعیین خط مرزی یا حذف آن در رشته‌ها را شامل می‌شود.

وی با بیان مثال به تشریح موضوع فوق پرداخت و گفت: گاهی رشته‌های مختلفی در کشور ایجاد شده که از نظر علمی و اقتصادی توجیه ندارد؛ حتی گاهی لازم است مرزهایی که بین رشته‌ها ایجاد شده حذف شود و برخی رشته‌ها با هم ترکیب بشوند و به همگرایی نزدیک بشویم و نباید از نقش برخی رشته‌ها مانند IT  و فناوری اطلاعات جدیدی که در همه‌ی رشته‌ها وارد شده‌اند و تاثیرگذار هستند غافل بود چون زمینه‌ساز تشکیل رشته‌های بین رشته‌ای هستند و توجه به این مسائل از واگرایی می‌کاهد و باعث می‌شود پیشرفت علوم با سرعت بیشتری انجام شود.

معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: باید تلاش شود رشد کمی را کاهش داده و در جهت رشد کیفی و توسعه‌ی علمی گام برداریم تا با علم روز دنیا هم‌قدم بشویم.

وی با دعوت به تقویت کار گروهی در دانشگاه‌ها و بین رشته هاگفت:امکانات صرفا امکانات فیزیکی و تجهیزات نیست و گاهی از امکاناتی مانند نیروی انسانی فعال و کارآمد و جوانی که در اختیارمان هست غافل هستیم و باید برای مقطع کارشناسی اهمیت بیشتری قائل باشیم.

معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: با توجه به مسئولیت های مختلف اعضای هیئت های ممتحنه و ارزشیابی، لازم است از تداخل بین بحث‌های علمی و صنفی ممانعت شود و در حیطه ی فعالیت های بوردهای تخصصی  فقط به تولید دانش نافع برای جامعه بیندیشیم  و در تصمیم‌گیری‌ها بحث توسعه‌ی علمی سرلوحه‌ی کارها باشد.

در ادامه دکتر حق‌دوست به تشریح 3 راهکار در معاونت آموزشی پرداخت. و گفت بحث شفاف‌سازی یکی از این برنامه‌ها است که معاونت آموزشی تلاش خواهد کرد تا تمام مسیرها را به سوی آن هدایت نماید چون شفاف‌سازی تنها راه جلب اعتماد عمومی است و می‌تواند ضوابط را بر روابط حاکم نماید.

دکتر حق‌دوست گفت: شفاف‌سازی رابطه ی 2 سویه‌ای است که علاوه بر وزارتخانه، همکاری بوردها و سایر گروه‌های مرتبط با معاونت آموزشی را نیز می‌طلبد.

وی اظهار امیدواری کرد معاونت آموزشی و دانشگاه‌ها به حدی از شفافیت برسند که دانشجویان در سالهای آتی بتوانند عملکرد دانشگاه و دپارتمان مقصدشان را به راحتی آنالیز و بررسی نمایند و نقش این مسئله زمانی مشخص خواهد شد که صندلی‌های دانشگاه‌ها بیش از داوطلبان باشدو دانشجویان حق انتخاب داشته باشند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت پاسخگویی اجتماعی را یکی دیگر از راهکارهای مفید در حیطه آموزش برشمرد و گفت: آشنایی و درک مشکلات جامعه از سوی اعضای هیئت علمی، مسئولین آموزش و دانشجویان یکی از عوامل موفقیت این حوزه است و وظیفه‌ی ‌ماست که دغدغه‌مندی اجتماعی را ایجاد کنیم تا آموزش اصلاح شود، البته راهکارهای دیگری نیز وجود دارد که مساعدت اساتید و دانشگاهیان عزیز را می‌طلبد.

وی ترسیم نقشه‌ی راه را از دیگر ضروریات ذکر کرد و گفت: منابع مالی محدود است و این بودجه ی محدود را در یک رقابت نسنجیده هدر نخواهیم داد بلکه ضمن توقف برخی از پرونده‌ها در شورای گسترش، از دانشگاه‌ها و کلان مناطق می خواهیم که مسیر رشد خود را تعیین نمایند زیرا در حال حاضر اقدام برای افزایش نابجای ظرفیت‌ها به صلاح آموزش کشور نیست و اعضای بورد به عنوان ارکان و ستون‌های علمی کشور لازم است با تامل بیشتر روی مسائل موجود متمرکز بشوند.

دکتر حق‌دوست گفت: از نظرات اعضای بورد استفاده خواهیم کرد و تقاضا داریم پس از تنظیم و تصویب ضوابط و مقررات، همه‌ی افراد، تابع باشند و با یک الفبای جدید و مشترک با هم سخن بگوییم.

سپس دکتر حق دوست گفت: نباید در مشکلات روز غوطه‌ور بشویم و باید آینده‌نگاری را همواره سرلوحه‌ی کارهای خود قرار بدهیم.

وی گفت: بوردها اگر درست اقدام نمایند، موجه‌ترین گروه برای تصمیم‌گیری، تصمیم‌سازی  و سیاست‌گذاری هستند و اگر این جایگاه برای اعضای بوردها حفظ شود همه‌ی مملکت سود خواهند برد لذا قسمت عمده‌ی ایجاد و حفظ این جایگاه به عهده‌ی وزارت بهداشت و بخشی هم به عهده‌ی اعضای بوردها است که با توجه به پختگی، آینده‌نگاری، جامع بودن سخنان و گسترش دیدگاه می‌تواند شکل بگیرد.

دکتر حق‌دوست تاکید کرد یکی از راه‌های کسب جایگاه و منزلت اعضای بوردها، توجه به تنظیم کوریکولوم‌های آموزشی است که یکی از مهمترین فعالیت‌های بوردهای علمی است و مستنداتی است که در شورای عالی برنامه‌ریزی، بررسی و تصویب می‌شوند و مبنای عمل قرار می‌گیرند.

 

وی به اعضای بوردها توصیه کرد تا با اخذ بهترین سیاست‌ها قضایا را به صورت تک بعدی بررسی ننموده، بلکه همه‌ی ابعاد به چالش کشیده شوند و هر تصمیمی که به صورت دموکراتیک اتخاذ شد همه به آن پایبند باشند حتی اگر خلاف نظرات شخصی برخی افراد باشد.

معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: مشکلاتی که باعث می شود تصمیماتی که به دلخواه نیست گرفته شود فقط مشکلات معاونت آموزشی نیست و همدلی اعضای بوردها و دانشگاهیان را می طلبد.

دکتر حق‌دوست ابراز امیدواری کرد در تصمیم‌گیری‌ها یک روش علمی اتخاذ شود که با در نظر گرفتن آرای مثبت و منفی، نظر نهایی اخذ شود.

معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: معاونت آموزشی بر اساس نظر جمع تصمیم می‌گیرد و تلاش می‌کنیم سیستم ارتباطی خوبی شکل بگیرد؛ لذا باید دیدگاه‌های شخصی، کم رنگ و مدل برنامه‌ریزی شورای عالی برنامه‌ریزی نیز تغییر یابد و به دپارتمان‌ها بهای بیشتری بدهیم و ضمن اصلاح ساختار بوردها و تبیین شرح وظایف، جایگاه بوردها مشخص شود زیرا این مسئله یکی از اصول پایه است که اگر صحیح به آن پرداخته شود می‌تواند به عنوان الگو مطرح شود.

در پایان دکتر حق دوست از اعضای هیئت‌های ممتحنه، ارزشیابی و برنامه‌ریزی رشته‌های علوم پایه پزشکی ، بهداشت و تخصصی درخواست کرد افق دید و گفتمان را گسترش بدهند و در برنامه‌هایی که ارائه می‌دهند ابتدا کل کشور و سپس دانشکده و رشته‌ی اختصاصی خود را در نظر داشته باشند تا گامی برای تعالی رشته‌های پزشکی برداشته شود.


١٠:١٣ - 1398/11/15    /    شماره : ١٥٤١٢٦    /    تعداد نمایش : ١٢٦