اخبار > برنامه‌های دبیرخانه‌ی شورای آموزش علوم پایه‌ی پزشکی، بهداشت و تخصصی با کمک نظرات تخصصی و کارشناسانه‌ی هیئت‌های ممتحنه و ارزشیابی و برنامه‌ریزی قابل اجراست/ تلاش می‌کنیم دانش آموختگان با دانش، توانمندی و مهارت برای اشتغال مبتنی بر نیاز جامعه آماده بشوند


  چاپ        ارسال به دوست

برنامه‌های دبیرخانه‌ی شورای آموزش علوم پایه‌ی پزشکی، بهداشت و تخصصی با کمک نظرات تخصصی و کارشناسانه‌ی هیئت‌های ممتحنه و ارزشیابی و برنامه‌ریزی قابل اجراست/ تلاش می‌کنیم دانش آموختگان با دانش، توانمندی و مهارت برای اشتغال مبتنی بر نیاز جامعه آماده بشوند

Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA

نشست هیئت‌های ممتحنه، ارزشیابی و برنامه‌ریزی رشته‌های علوم پایه پزشکی، بهداشت و تخصصی روز 13 بهمن 98 در ستاد وزارت بهداشت برگزار شد.

در این جلسه که به منظور معرفی و بررسی برنامه‌‌ها و نقشه‌ی راه دبیرخانه‌‌ی شورای آموزش علوم پایه‌ی پزشکی، بهداشت و تخصصی برگزار شد دبیر شورای آموزش علوم پایه‌ی پزشکی، بهداشت و تخصصی ضمن بیان فعالیت‌های دبیرخانه در 3 محور اصلی برنامه‌های آموزش برای تربیت نیروی انسانی، نظارت بر اجرای صحیح برنامه‌‌ آموزش و اعتباربخشی و برنامه ریزی جهت دوره‌های آموزش و تولید محتوای علمی و فرایندهای مرتبط در اجرای آزمون‌ها خاطرنشان کرد انجام این امور با بهره‌گیری از توان تخصصی و نظرات کارشناسانه‌ی هیئت‌های ممتحنه و ارزشیابی و برنامه‌ریزی در قالب 74 هیئت ممتحنه شامل868 نفر عضو از اساتید برتر کشور و 12 کمیته‌ی ارزشیابی و برنامه‌ریزی با 81 نفر عضو قابل اجراست.

دکتر معصومه جرجانی دبیر شورای آموزش علوم پایه‌ی پزشکی، بهداشت و تخصصی گفت: در حال حاضر قریب به 26 هزار نفر در مقطع کارشناسی ارشد و حدود 7 هزارنفر در مقطع دکترای تخصصی مشغول به تحصیل هستند که این افراد در آینده‌ی نزدیک می‌توانند وارد عرصه‌ی کار و فعالیت بشوند و نیازهای کشور به نیروی انسانی متخصص را مرتفع نمایند.

دکتر جرجانی ضمن ارائه‌ی گزارشی از رشته‌های موجود و رشته‌هایی که به تازگی به تصویب شورای عالی برنامه‌ریزی رسیده است از ضرورت توجه به توسعه‌ی کمی بر مبنای نیاز کشور و در صورت لزوم همگرایی رشته‌ها سخن گفت و خاطرنشان کرد مهمترین چالش موجود در حوزه‌ی دانش آموختگان رشته‌های علوم پایه، استفاده‌ی حداکثری از توان علمی و تخصصی دانش‌آموختگان دانشگاه‌های علوم‌پزشکی برای اعتلای حوزه‌ی سلامت است و باید تلاش کنیم کشور بتواند از سرمایه‌گذاری انجام شده، بهره‌وری لازم را داشته باشد لذا توجه به مسائلی مانند بیکاری، مهاجرت، اشتغال در رشته‌های غیرمرتبط به رشته‌ی تحصیلی و گرایش به ادامه‌ی تحصیل در سایر رشته‌ها، دغدغه‌ی امروز مسئولان است و باید تلاش کنیم دانش‌آموختگان باکسب دانش، توانمندی و مهارت‌های لازم برای اشتغال مبتنی بر نیاز جامعه در شرایط فعلی و آینده‌ی پیش رو آماده بشوند.

در ادامه دکتر جرجانی با بیان اینکه لازم است در برنامه‌ی آموزشی دانشجویان به‌ویژه دانشجویان مقطع دکترا تغییراتی ایجاد شود افزود اگر دانشجو با نیازهای کسب و کار جامعه، شیوه‌های کارآفرینی و خلق ثروت آشنا بشود قطعا فقط به اشتغال در دانشگاه و عضو هیئت علمی شدن به عنوان آینده‌ی شغلی  نمی‌اندیشد و افق‌های وسیع‌تری را پیش روی خود خواهد دید. برای گسترش عرصه‌ی فعالیت آنان لازم است بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران نیز اعتماد بیشتری به توانایی و نقش‌های تاثیرگذار جوانان و فارغ‌التحصیلان داشته باشند.

دبیر شورای آموزش علوم پایه‌ی پزشکی، بهداشت و تخصصی گفت:عصر اطلاعات به سرعت رو به انتها بوده و وارد عصر هوشمندی  می‌شویم و دنیای علم و فناوری در حال دگرگونی‌های اساسی است و لذا مهارت و توانمندی دانش‌آموختگان و فارغ‌التحصیلان باید به‌گونه‌ای باشد که بتوانند در عصر هوشمندی دارای فرصت‌های شغلی بوده و خدماتی را به جامعه ارائه نمایند.

دکتر جرجانی با  اشاره به تحولات فناوری در انقلاب صنعتی چهارم و تاثیر آن بر حوزه‌ی سلامت گفت: طبق ارزیابی‌ها آینده‌ی حوزه‌ی سلامت یک آینده‌ی دیجیتال، اختصاصی برای فرد و متکی بر روش‌های پیشگیری از بروز مشکلات درمانی خواهد بود و علوم پایه و علوم بالینی نیز متناسب با این آینده در حال تغییرات اساسی هستند لذا باید نسل جدید را برای مواجهه با این تغییرات آماده نماییم.

در پایان دکتر جرجانی گفت: طبق برآوردهای علمی آینده‌نگاری دنیا در آینده‌ای نزدیک فارغ‌التحصیلانی می‌توانند به جایگاه‌های شغلی دست یابند که آموزش آنها مبتنی بر 5 زمینه‌ی اصلی دانش(STEAM) شاملSCIENCE، TECHNOLOGY،  ENCINEERING،ARTS و MATHEMATICS باشند و به نظر می‌رسد در سال 2030 درصد بالایی از مشاغل، شغل‌های جدیدی هستند که در حال حاضر وجود ندارند و لذا برای جهت‌گیری مناسب  باید رشته‌های میان رشته‌ای که متناسب با فن‌آوری‌های تحول‌آفرین انقلاب صنعتی چهارم است را مدنظر داشته باشیم، زیرا طبق برآوردهای انجام شده در سال 2030 حدود 85 درصد مشاغل، شکل جدیدی دارند که تا کنون تجربه‌ای در مورد آن نداشته‌ایم.

 


١٦:٤١ - 1398/11/14    /    شماره : ١٥٤١٢٢    /    تعداد نمایش : ١٥٢