اخبار > قدردانی وزیر بهداشت از متولیان حوزه آموزش در دانشگاه‌های علوم پزشکی/ برنامه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی به خوبی توانسته است دانشگاه ها را با خود همراه کند


  چاپ        ارسال به دوست

قدردانی وزیر بهداشت از متولیان حوزه آموزش در دانشگاه‌های علوم پزشکی/ برنامه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی به خوبی توانسته است دانشگاه ها را با خود همراه کند

800x600

Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA

دکتر سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی طی نامه ای ضمن قدردانی از متولیان آموزش علوم پزشکی کشور و تلاش های صورت گرفته در راستای اجرای برنامه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی، بر لزوم پیگیری این برنامه در دانشگاههای علوم پزشکی تاکید کرد. متن این نامه به شرح زیر است:

 

رئیس / سرپرست محترم دانشگاه / دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ...

 

با سلام،

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در طی چند سال گذشته بار سنگین طرح تحول نظام سلامت را به دوش کشیده و در این خصوص علی‌رغم چالش‌های مختلفی که وجود داشته موجبات رضایتمندی جامعه را تا حد زیادی فراهم نموده است. در میان همه حوزه‌های درگیر در طرح تحول نظام سلامت، حوزه آموزش چه در ستاد و چه در دانشگاه‌ها، یکی از پر مراجعه‌کننده‌ترین و پرچالش‌ترین حوزه‌های کاری است. به گونه‌ای که فرآیندهای جاری اجرایی زیادی در آموزش وجود دارد که باید آنها را مدیریت نمود تا از مجرای ارتقای رضایتمندی مراجعان در حوزه آموزش، رضایتمندی کلی از مجموعه دانشگاه حاصل گردد.

در طی سال‌های اخیر حوزه آموزش علوم پزشکی نشان داده است که از یک ثبات سیاستی در طول این چند سال برخوردار بوده که نشانه‌های این ثبات به تدریج قابل مشاهده است. برنامه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی، به عنوان سند سیاستی حوزه آموزش به خوبی توانسته است دانشگاه‌های علوم پزشکی را با خود همراه کرده و برنامه­های محیطی را در راستای چشم‌انداز روشن واحدی جهت دهی کند. از جمله مهمترین نشانه‌های توفیق این سیاست، این است که علی رغم تغییرات متعدد در مسئولان آموزشی دانشگاه‌های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی، سیاست تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی همچنان در حال پیاده‌سازی است. دستاوردهای سخت افزاری بزرگی از این برنامه حاصل شده است که از میان آنها می‌توان استقرار مناطق آمایشی در سطح کشور به‌عنوان الگویی برای سایر دستگاه‌ها، راه‌اندازی مرکز ملی راهبردی آموزش پزشکی، استقرار دانشگاه علوم پزشکی مجازی، بازمهندسی مرکز سنجشی پزشکی، راه‌اندازی مراکز سنجش منطقه‌ای، راه‌اندازی مراکز مهارت‌های بالینی منطقه‌ای، راه‌اندازی مراکز آزمون الکترونیک در مناطق و دیگر موارد را نام برد. همچنین دستاوردهای نرم‌افزاری ارزشمند مانند مأموریت محور نمودن مناطق آمایشی و دانشگاه‌های علوم پزشکی، اجرای برنامه‌ای اعتباربخشی آموزشی در سطح کشور، اعتباربخشی دوره پزشکی عمومی از سوی فدراسیون جهانی آموزش پزشکی، توسعه بین‌المللی‌سازی و افزایش 4 برابری تعداد دانشجویان خارجی، توسعه فعالیت‌ها در زمینه توسعه اخلاق پزشکی و تعهد حرفه‌ای، بازنگری برنامه‌های درسی و انطباق آنها با نیازهای ملی و توسعه آموزش جامعه‌نگر و  دیگر موارد از جمله برکات این سیاست‌های تحولی است.

ضمن قدردانی از کلیه دست اندرکاران و متولیان حوزه آموزش در تحقق همه این دستاوردها، باید بکوشیم تا روند تحول آموزش در دانشگاه‌های علوم پزشکی را سرعت بخشیم و آن را با جدیت پیگیری کنیم. به عبارت دیگر، با توجه به اینکه مهمترین مأموریت دانشگاه‌های علوم پزشکی مقوله آموزش، تولید و انتشار دانش و کاربردی نمودن آن است، باید کوشید تا حد امکان، دانشگاه‌های علوم پزشکی را از بار ارائه خدمات سبکتر نمود تا چابکی حاصل، منجر به ارتقای آموزش و پژوهش در حوزه علوم پزشکی شود.

در این راستا انتظار بنده از دانشگاه‌های علوم پزشکی آن است که با تلاش‌های مستمر و همراه نمودن مجموعه مدیران و اساتید عزیز، جریان با ارزش تحول در آموزش را که در سال‌های اخیر آغاز شده را با جدیت بیشتری پیگیری نموده و تا حد امکان، بستر لازم بر پیشبرد اهداف برنامه تحول و نوآوری در آموزش عالی سلامت را بیش از پیش فراهم نمایند.

امید است با این اقدامات، شاهد اعتلای جایگاه مرجعیت علمی کشور عزیزمان در حوزه آموزش پزشکی که همانا مورد تأکید مقام معظم رهبری نیز بوده، باشیم.

 

دکتر سعید نمکی

وزیر


١٦:٤٩ - 1398/10/11    /    شماره : ١٥٣٨٤٦    /    تعداد نمایش : ٣٧٣