اخبار > توسعه آموزش عالی باید به توسعه کشور منجر شود/ توانمندسازی دانشجویان تحصیلات تکمیلی برای کمک به توسعه کشور


  چاپ        ارسال به دوست

توسعه آموزش عالی باید به توسعه کشور منجر شود/ توانمندسازی دانشجویان تحصیلات تکمیلی برای کمک به توسعه کشور

Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA

معاون آموزشی وزارت بهداشت به بحث مرجعیت علمی و اقداماتی که در حوزه سلامت در این زمینه می تواند صورت پذیرد اشاره کرد و اظهار داشت: در کشورهای پیشرفته توسعه آموزش عالی با توسعه کشورها همراه است و ما نیز باید برنامه ریزی کنیم تا با توانمندسازی دانشجویان علوم پزشکی بسترهای لازم برای بهره مندی از محصولات آموزش عالی برای توسعه کشور را فراهم نماییم.

 

دکتر باقر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت و دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی با بیان اهمیت بحث مرجعیت علمی و تاکید بر آن در بیانیه راهبردی مقام معظم رهبری گفت: با آغاز بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی حرکت هایی در زمینه بحث مرجعیت علمی در دانشگاه های علوم پزشکی آغاز شده است.

دکتر لاریجانی بر لزوم توجه به دانشجویان خصوصا استعدادهای درخشان علوم پزشکی برای حرکت در مسیر مرجعیت علمی اشاره کرد و گفت: مرکز راهبردی تحقیقات آموزش پزشکی در راستای دستیابی به اهداف بسته مرجعیت علمی و آینده نگاری تاسیس شد. این مرکز مسئولیت تولید شواهد را برای برنامه ریزی در آموزش علوم پزشکی بر عهده دارد. 

وی خاطرنشان کرد: ما اگر می خواهیم به مرجعیت دست یابیم دانشگاه ها باید نقاط سرآمدی خود را پیدا کنند‌. نمونه کاری در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی انجام شده است. دانشگاه ها باید نقاط تمایز خود را پیدا کنند و این نیاز به یک حرکت و برنامه ریزی درست دارد. هم دانشگاه های بزرگ و هم دانشگاه های کوچکتر می توانند باتوجه به ظرفیتشان نقاط سرآمدی و تمرکز خود را مشخص کنند. 

معاون آموزشی وزارت بهداشت تاکید کرد: این کار در برخی دانشگاه های ما در حال انجام است. تمامی دانشگاه های کشور لازم است این نقاط تمرکز را رصد کنند.

وی با عنوان این مطلب که ماموریت های ویژه ای که به مناطق آمایشی و دانشگاهها سپرده شده اولویت های مطرح شده در اسناد بالادستی نظام سلامت است و باتوجه به ظرفیت های دانشگاهها واسپاری شده گفت: ضروری است تا دانشگاهها در اجرای ماموریت های ویژه‌ای که واسپاری شده تلاش کنند.

دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی با عنوان اینکه رویکرد حرکت به سمت دانشگاه های نسل سوم برای دانشگاه ها بسیار مهم است، گفت: در این رویکرد دانشجویان تحصیلات تکمیلی با کسب مهارت های کارآفرینی باید بتوانند چالش های عملی را در کشور مرتفع سازند. 

وی خاطرنشان کرد: در دنیا توسعه آموزش عالی با توسعه کشورها همراه است و ما از طریق حرکت به سمت دانشگاههای نسل سوم می توانیم قرابت آموزش عالی و توسعه کشور را ایجاد کنیم.



١٢:٠٨ - 1398/01/07    /    شماره : ١٥٠٣٦٠    /    تعداد نمایش : ٢٣٦