اخبار > استقرار برنامه های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی در دانشگاههای علوم پزشکی کشور


  چاپ        ارسال به دوست

معاون آموزشی وزارت بهداشت عنوان کرد؛

استقرار برنامه های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی در دانشگاههای علوم پزشکی کشور

Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA

معاون آموزشی وزارت بهداشت در جمع مسئولین و اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، ضمن بیان تجربیات جهانی در زمینه آموزش، گفت: این تجارب نشان می دهد در مسیر تحول آموزش علوم پزشکی مسیر درستی را طی کرده ایم. وی افزود: اقتصاد آموزش یکی از مسائلی است که به شدت در دنیا موردتوجه قرار می گیرد و لازم است تمامی برنامه هایی که تدوین می شود این موضوع مدنظر قرار گیرد.


دکتر باقر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت در اولین همایش دستاوردهای برنامه تحول و نوآوری آموزش دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی که در روز چهارشنبه 14 آذر 97 برگزار شد، ضمن تقدیر از تلاش های مسئولین این دانشگاه در ارتقای حوزه آموزش گفت: ریشه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی حاصل تلاش های مسئولین ادوار مختلف این حوزه است و خوشبختانه این حرکت با نگاهی جامع و آینده نگارانه در حوزه آموزش در دست پیگیری است.

دکتر لاریجانی با بیان اینکه مسئله آموزش و توجه به تحول در این حوزه یکی از موضوعاتی است که در دنیا مورد توجه قرار می گیرد، اظهار داشت: با نگاه به تجربیات سایر کشورها متوجه می شویم که مسیر درستی را در تحول و نوآوری آموزش علوم پزشکی طی کرده ایم.

وی با بیان اینکه در تدوین برنامه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی ضمن مطالعه تجارب جهانی از تمامی اسناد بالادستی کشور نیز استفاده شده است، گفت: خوشبختانه با تلاش هایی که صورت گرفته، مفاهیم تحول و نوآوری در دانشگاههای علوم پزشکی کشور تعمیق بیشتری یافته و امروز توسط مسئولین دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی مطرح شد که حدود 30 درصد اعضای هیات علمی این دانشگاه در اجرای برنامه های تحول مشارکت دارند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری برای اتکا به توانایی های موجود در کشور و حرکت به سمت سرآمدی علمی گفت: مستندات زیادی در خصوص حرکت علمی کشورهای مختلف از قبیل چین وجود دارد و برخی کشورها توانسته اند حرکت سریعی در مسیر مرجعیت علمی داشته باشند، که لازم است از تجارب آنها بهره برداری شود.

وی تاکید کرد: ضروری است تا در برنامه ریزی های حوزه آموزش به مسائل اقتصادی توجه کنیم و در واقع تمامی برنامه های ما باتوجه به این موضوع تدوین شود.

دکتر لاریجانی خاطرنشان کرد:  کشور چین برای حرکت در مسیر تحول علمی دوره های تحصیل پزشکی را کوتاه کردند، فناوری های زیست محیطی و تخصص و تعهد اجتماعی را در حوزه علوم پزشکی مورد توجه قرار داده اند و با نگاه جامع نگر و ارزیابی مستمر دانش آموختگان را مدنظر داشته اند.

وی از سرمایه گذاری کشورهای پیشرفته جهان بر روی آموزش سخن گفت و اظهار داشت: این کشورها با اختصاص سهم قابل توجهی از تولید ناخالص ملی به موضوع آموزش، رشد قابل توجهی در تحقیق و توسعه داشته اند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت بر اهمیت بین المللی سازی آموزش تاکید کرد و گفت: کشوری مانند چین بیش از 1500 برنامه مشترک بین المللی دارد و تعداد دانشجوهای خارجی در این کشور طی یک دهه گذشته رشد چشمگیری داشته است.

دکتر لاریجانی افزود: کشور چین در عرض 4 سال رشد بیش از 3 برابری در آموزش های مجازی داشته است و در عرض 7 سال رشد درآمدهای حاصل از آموزش های آنلاین در این کشور به 4 برابر رسیده است.

وی با تاکید بر اینکه کشوری مانند چین به دولت های محلی اختیاراتی داده و این باعث شده دولت ها برای ارتقای زیرساخت ها توانمند شوند، گفت: در برنامه آمایش سرزمینی یکی از مواردی که پیگیری می شود این است که به مناطق اختیارات بیشتری داده شود و در بسیاری از امور آموزش تمرکززدایی صورت گیرد.

معاون آموزشی وزارت بهداشت به ماموریت های سپرده شده به مناطق آمایشی اشاره کرد و گفت: تمامی اهداف نقشه علمی کشور به صورت ماموریت به دانشگاهها و مناطق آمایشی واگذار شده و در سطح کشور پیگیری می شود.

وی با اشاره به حرکت های ایران در حوزه مرجعیت در آموزش عالی سلامت گفت:‌ما اسناد آینده نگارانه ای در حوزه توسعه علمی کشور داریم و در این سه دهه بعد از انقلاب تحولات زیادی در آموزش علوم پزشکی رخ داده است.

دکتر لاریجانی افزود: ما در سیاستگذاری آموزش علوم پزشکی چالش هایی داریم که لازم است با نگاهی به تجارب بین المللی این چالش ها را مرتفع سازیم.

وی ضرورت رویکرد آینده نگارانه در سیاستگذاری و مشارکت های محیطی در سیاستگذاری را از جمله این چالش ها ذکر کرد و گفت: وضعیت شاخص های سلامت در کشور رو به تغییر است و ما باید خود را با این تغییرات همراه کنیم.

معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت:‌اجرای برنامه ها و سیاست ها باید در سطوح مختلف کشور مدنظر قرار گیرد و تعهد مدیران سطوح مختلف به اجرای این برنامه ها از جمله نکاتی است که باید به آن توجه شود.

دکتر لاریجانی ثبات مدیریت در اجرای برنامه ها و تصویب برنامه ها در نهادهای سیاستگذاری بالادستی را از جمله موارد ضروری برای تضمین اجرایی شدن برنامه ها ذکر کرد و گفت:‌ بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی یک تجربه کارآمد در سیاستگذاری آینده نگارانه در حوزه پزشکی است.

وی ادامه داد: در این بسته ها حرکت باتوجه به مطالعات و رصد اسناد بالادستی الزاماتی مورد توجه قرار گرفته و با الگویی سعی شده تمام این الزامات در تحول و نوآوری در آموزش موردتوجه قرار گیرد.

معاون آموزشی وزارت بهداشت ثبت شواهد و تجربیات مدیریتی را یکی از الزامات دستیابی به مرجعیت علمی ذکر کرد و گفت: تجارب موفقی در کشور در این حوزه وجود دارد، به عنوان مثال ادغام آموزش علوم پزشکی در نظام ارائه خدمات یک تجربه منحصر به فرد در کشور ما است و می توانست بیش از این شواهد آن به ثبت برسد. 

وی بر لزوم شناسایی نقاط سرآمدی در دانشگاهها تاکید کرد و اظهار داشت: دانشگاهها باتوجه به توانمندی های خود باید چند زمینه را هدف قرار دهند و در آن متمرکز شوند. دانشگاههای بزرگ دنیا نیز ضمن اینکه در تمامی زمینه ها تلاش می کنند در چند موضوع سرآمد و در دنیا مطرح هستند. طی این مسیر است که می تواند ما را به سمت مرجعیت علمی پیش ببرد.

دکتر لاریجانی با اشاره به زیرساخت های ایجاد شده در راستای اجرای بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی گفت: رویکرد دانشگاهها باید حرکت به سمت توسعه رشته های بین رشته ای و سرآمدی در این حوزه ها باشد. وی افزود: شرایط برای جذب 1500 عضو هیات علمی جدید در دانشگاههای علوم پزشکی تا پایان امسال فراهم شده و دانشگاهها می توانند با رویکرد ویژه به نقاط سرآمدی که تعیین می کنند این اعضا را جذب نمایند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت ضمن اشاره به برخی ماموریت های واسپاری شده به دانشگاهها گفت: این ماموریت ها باتوجه به ظرفیت دانشگاهها سپرده شده و انتظار می رود دانشگاهها در این حوزه ها اثر ملی داشته باشند. یعنی دانشگاهها همکار وزارت بهداشت در این حوزه ها هستند.

وی با تاکید بر اینکه دانشگاهها بسترهای تحولات آتی در آموزش علوم پزشکی هستند گفت: اعضای هیات علمی بدنه اصلی آموزش در دانشگاهها هستند و نقش چشمگیری در تحول و نوآوری در آموزش دارند.


١٥:٠١ - 1397/09/14    /    شماره : ١٤٨٣٨٠    /    تعداد نمایش : ٩٦