اخبار > شبکه مراکز توسعه آموزش در دانشکاهها و دانشکده ها برای استقرار برنامه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی سامان می یابند


  چاپ        ارسال به دوست

شبکه مراکز توسعه آموزش در دانشکاهها و دانشکده ها برای استقرار برنامه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی سامان می یابند

800x600

Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA MicrosoftInternetExplorer4

در همايش سالانه‌ي مراكز مطالعات و دفاتر توسعه‌ي آموزش دانشگاه‌ها و دانشكده‌هاي علوم‌پزشكي كشور كه با محوريت ارزشيابي كيفيت عملكرد آموزشي با حضور اساتيد و مسئولين مراكز مديريت توسعه‌ي آموزشي دانشگاه‌ها در تاريخ 23 و 24 آبان‌ماه سال جاري برگزار شد، دكتر باقر لاريجاني معاون آموزشي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی  با اشاره به  نقش مهم مراكز مديريت توسعه‌ي آموزشي دانشگاه‌ها از آن به عنوان مغز متفكر آموزش پزشكي ياد كرد.

دكتر لاريجاني مراكز EDC و EDU را پيش راه توسعه‌ي دانشگاه‌ها از نظر تكنيكي دانست  و از مسئولين مربوطه در دانشگاه‌ها خواست از نظرات اساتيد و دانشجويان علاقه‌مند استفاده نمايند.

در ادامه، معاون آموزشي وزارت بهداشت  افزود: ما در حال حاضر 65 دانشكده و دانشگاه فعال در حوزه‌ي پزشكي داريم كه 250 هزار دانشجو و 19 هزار عضو هيئت علمي در آن مشغول به فعاليت هستند و اين ظرفيت بالايي است كه نبايد از تلاش برای ارتقاء آن غافل بمانيم.

وي خاطر نشان كرد اين ظرفيت و پتانسيل آموزشي كه در همه‌ي رشته‌هاي تخصصي و فوق تخصصي دانشجو داريم و مي‌توانيم نيازهاي كشور را مرتفع كنيم، مفهومش اين است كه به همت شما مي‌شود در زمینه های مختلف تحول در آموزش علوم پزشکی را رقم زد.

معاون آموزشي وزارت بهداشت  ضمن اظهار خرسندي از رتبه‌ي 17 كشور در توليدات علمي حوزه‌پزشكي در دنيا افزود در سال 2017 در شاخص‌هاي نوآوري رتبه‌ي 75 را در دنيا كسب كرديم و اگرچه نسبت به 2 سال قبل 31 رتبه ترقي داشته‌ايم اما با يك نگاه استراتژيك آينده‌نگارانه  و مصوبه‌اي كه شوراي عالي انقلاب فرهنگي  براي آمايش سرزميني به تصويب رسانده است، ساختار آموزش عالي كشور در حال شكل‌گيري بهتری است و توسعه‌ در دانشگاه‌ها هدفمند شده است كه منجر خواهد شد به نتايج مطلوب‌تري دست پيدا كنيم.

وی تاكيد كرد هيچ حوزه‌اي در آموزش، نتوانسته است آمايش را مثل حوزه‌ي آموزش پزشكي مستقر نمايد و ما در تلاش هستيم تا بسیاری از فعالیت ها از قبیل آيين‌نامه‌هاي آموزشي تشکیل گروه های آموزشی و ... را به تدريج با آمايش مناطق تطبيق دهيم.

دكتر لاريجاني ضمن مهم شمردن ماموريت محور بودن دانشگاه‌ها از آن به عنوان وسيله‌اي براي تدوين نقشه‌ي علمي كشور ياد كرد و گفت: در نقشه‌ي علمي كشور  کلیه اولويت‌هاي حوزه‌ي سلامت به گونه ای به عنوان ماموریت به دانشگاههای علوم پزشکی کشور سپرده شده است.

وي يادآور شد بحث برآورد نيروي انساني  براي 5 سال آينده در رشته‌هاي باليني انجام و به تصويب شوراي گسترش رسيده است  و بر اساس آن همه‌ي مناطق آمايشي بايد تلاش نمایند حدود 70 درصد نيروهاي تخصصي‌شان را از منطقه‌ي خود انتخاب كنند.

دكتر باقر لاريجاني با ابراز خوشحالي از راه‌اندازي مركز سنجش در اكثر مناطق آمايشي، آزمون‌هاي الكترونيك را عامل صرفه‌جويي، آسايش، دقت و ارتقاء امتحانات داخلي ناميد و ابراز اميدواري كرد امتحانات تخصصي سال جاري نيز به صورت الكترونيك برگزار شود.وي همچنين از توسعه‌ي دانشگاه مجازي علوم‌پزشكي به عنوان تضمين‌كننده‌ي ارتقاء كيفيت آموزش در بسياري از مناطق ياد كرد و افزود آموزش‌هاي مهارتي در دانشگاه‌ ‌ها  خيلي مي‌توانند راه‌گشا باشند.

در پايان دكتر لاريجاني ضمن اشاره به فعاليت‌هاي مركز ملي تحقيقات آموزش پزشكي، به مديران مراكز مطالعات و دفاتر توسعه‌ي آموزش دانشگاه‌ها توصيه كرد تا بسته‌هاي تحول در آموزش را با توجه به شرايط دانشگاه مقصد ترجمه نمايند و تحقيقات مرتبط با آموزش پزشكي را گسترش بدهند و از امكانات مركز ملي تحقيقات آموزش پزشكي(نصر) كه رسالتش حمايت از تحولات آموزش پزشكي است نهايت استفاده را داشته باشند.


١٩:٢١ - 1397/08/24    /    شماره : ١٤٨٠٠٨    /    تعداد نمایش : ٣٠٨