اخبار > اعتلای آموزش علوم پزشکی مستلزم همراهی مسئولین دانشگاهی و مشارکت اعضای هیات علمی است


  چاپ        ارسال به دوست

اعتلای آموزش علوم پزشکی مستلزم همراهی مسئولین دانشگاهی و مشارکت اعضای هیات علمی است

Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA

معاون آموزشی وزارت بهداشت در جمع روسای دانشگاههای علوم پزشکی کشور، با بیان دستاوردهای بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی گفت: رسالت اصلی دانشگاهها آموزش است مسئولین دانشگاهها لازم است توجه بیشتری به ارتقای این حوزه داشته باشند.

 

 

 

دکتر باقر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت در یکصد و هفتادمین اجلاس روسای دانشگاههای علوم پزشکی کشور که در روز شنبه 14 مهرماه 1397 برگزار شد، تربیت سرمایه های انسانی حوزه سلامت ماموریت اصلی دانشگاههای علوم پزشکی کشور ذکر کرد و گفت: آغاز سال تحصیلی فرصت خوبی است تا حوزه آموزش را در دانشگاههای علوم پزشکی کشور اعتلا دهیم.

 

دکتر لاریجانی با اشاره به اینکه بیش از 200 هزار دانشجو در مهرماه امسال در دانشگاههای علوم پزشکی سال تحصیلی جدید را آغاز کردند گفت: اعضای هیات علمی دانشگاهها نقش چشمگیری در امر آموزش دارند و ما در حوزه علوم پزشکی باوجود اینکه 10 درصد اعضای هیات علمی را داریم 30 درصد تولیدات علمی به این حوزه اختصاص دارد و این بالندگی با تلاش تمامی دست اندرکاران باید استمرار یابد.

 

وی به بیان تجارب جهانی در ارتقای آموزش علوم پزشکی پرداخت و اظهار داشت: لازم است آموزش علوم پزشکی در کشور ما همگام با استانداردهای جهانی حرکت کند و از تجارب جهانی برای ارتقای آموزش بهره برداری کنیم.

 

معاون آموزشی وزارت بهداشت به بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی اشاره کرد و گفت: این بسته ها تنها برنامه ای در کشور است که با استفاده از رصد تمامی اسناد بالادستی حوزه مربوطه تدوین شده و در آن سعی شده همگام با استانداردهای بین المللی، نیازهای نظام سلامت کشور رصد شود.

 

وی با بیان اینکه مرکز تحقیقات راهبردی آموزش علوم پزشکی در قالب برنامه های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی راه اندازی شده و دهها طرح پژوهشی مرتبط با آموزش در این مرکز تصویب شده و پیگیری می شود اظهار داشت: دانشگاهها می توانند از ظرفیت های این مرکز برای پیشبرد طرح های تحقیقاتی خود در حوزه آموزش و همچنین طرح های مرتبط با ماموریت های ویژه ای که به آنها محول شده استفاده کنند.

 

دکتر لاریجانی ادامه داد: دوره های زیادی در مرکز تحقیقات راهبردی آموزش علوم پزشکی برگزار می شود و دانشگاهها می توانند از این دوره ها برای توانمندسازی اعضای هیات علمی خود استفاده کنند.

 

وی به برنامه های طراحی شده برای حرکت دانشگاهها به سمت دانشگاههای نسل سوم اشاره کرد و بیان کرد: دانشگاهها باید طوری دانشجو تربیت کنند که این افراد پس از فارغ التحصیلی افراد کارآفرینی باشند که بتوانند برای خود کسب و کار راه اندازی کنند.

 

معاون آموزشی وزارت بهداشت اضافه کرد: دوره های آموزش کارآفرینی طراحی شده که به زودی در دانشگاههای علوم پزشکی برای دانشجویان دکترای تخصصی برگزار می شود.

 

دکتر لاریجانی هدف بسته های تحول و نوآوری در آموزش را ارتقای پاسخگویی آموزش به نیازهای جامعه ذکر کرد و گفت: در همین راستا برنامه آموزشی دوره پزشکی عمومی بازنگری شده و لازم است کارگروهی در دانشگاهها اجرای این برنامه جدید را عهده دار شوند. هدف این است که دانشجویان پزشکی در بسترهای واقعی جامعه آموزش ببینند و با مسائل واقعی سلامت جامعه مواجه شوند.

 

وی به بحث بیماری های غیرواگیر به عنوان یکی از مشکلات اصلی نظام سلامت اشاره کرد و گفت: سند ملی پیشگیری از بیماری های غیرواگیر طراحی شده و کشور ما یک جایزه بین المللی هم در این زمینه دریافت کرده است. اطلاعات کامل در خصوص حدود 200 بیماری و 60 عامل خطر در سطح استانی وجود دارد و لازم است دانشگاهها با استفاده از این اطلاعات برنامه ریزی مناسبی برای کنترل بیماری های غیرواگیر در استان خود داشته باشند.

 

معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه تعداد زیادی دوره مهارتی در مرکز ملی آموزش های مهارتی تصویب شده و مراکز آموزش مهارتی در سطح کشور در حال اعتباربخشی است گفت: دانشگاهها می توانند با توجه به نیازهای بومی خود دوره های کوتاه مدتی را طراحی کنند تا افراد بتوانند با طی این دوره ها به بخشی از نیازهای منطقه خود پاسخ دهند.

 

وی به تدوین سند برآورد نیروی انسانی سلامت کشور اشاره کرد و گفت: میزان نیروی انسانی مورد نیاز در تمامی مقاطع و رشته ها برای 5 تا 10 سال آینده برآورد شده و نکته مهم این است که دانشگاهها با مشارکت یکدیگر برش های منطقه ای این برآورد را آماده کنند تا گسترش های هر منطقه آمایشی متناسب با این برآوردها صورت پذیرد.

 

دکتر لاریجانی اظهار داشت: این اختیار به مناطق آمایشی داده شده که بتوانند 20 درصد برنامه آموزشی رشته های مختلف را متناسب با شرایط بومی خود تغییر دهند. لازم است تا دانشگاهها از این فرصت فرصت استفاده کنند.

 

وی از پیشرفت خوب برنامه آمایش سرزمینی در دانشگاههای علوم پزشکی کشور سخن گفت و اظهار داشت: با ماموریت هایی که به مناطق آمایشی محول شده این مناطق همکار وزارت بهداشت برای انجام این ماموریت ها هستند و باتوجه به واسپاری 25 ماموریت جدید به مناطق در سال جدید، لازم است این ماموریت ها به صورت جدی پیگیری شود.

 

معاون آموزشی وزارت بهداشت ماندگاری نیروهای بومی در مناطق آمایشی را یکی از برنامه های مهم برای توسعه نظام سلامت کشور ذکر کرد و با بیان اینکه وزارت بهداشت در این زمینه مطابق با قانون پیش می رود، از مسئولین دانشگاههای علوم پزشکی خواست باتوجه به قوانین موجود و دستورالعمل هایی که از سوی وزارت بهداشت دریافت می کنند در این راستا تلاش نمایند.

 

دکتر لاریجانی به اهمیت اخلاق حرفه ای اشاره کرد و گفت: حدود 200 هزار دانشجو در دانشگاههای علوم پزشکی کشور مشغول به تحصیل هستند و لازم است با متدهای مختلف به تربیت بهتر و اخلاق مدار این دانشجویان همت بگماریم و محیط دانشگاهی را اخلاقی تر کنیم.

 

وی با بیان اینکه ارزیابی کیفی اجرای برنامه های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی در مناطق آمایشی آغاز شده گفت: خوشبختانه با برگزاری اولین دوره این ارزیابی دستاوردهای خوبی حاصل شده و اکنون در مناطق آمایشی کشور تیم های ارزیابی شکل گرفته که با ارتقای توانمندی می توانند بازوی خوبی برای رصد برنامه های آموزشی در دانشگاهها باشند.

 

معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه ظرفیت ارزیابی کیفی در مناطق آمایشی ایجاد شده گفت: این ارزیابی ها ضمن اینکه نگاه کیفی به برنامه های تحول را جایگزین نگاه کمی می کند، کمک می کند تا تعامل میان مناطق بیشتر شده و بتوانند تجربیات موفق را به یکدیگر منتقل کنند.

 

دکتر لاریجانی با بیان اینکه برای ارتقای آموزش نمی توان تنها به اقدامات ستادی اکتفا کرد گفت: همراهی  همدلی مسئولان ارشد دانشگاهها و مشارکت اعضای هیات علمی یکی از نکات کلیدی بوده که در اجرای برنامه های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی راهگشا بود و امیدواریم از این پس نیز با همکاری مسئولین محترم شاهد اعتلای آموزش علوم پزشکی کشور باشیم.

 


١٨:٣٦ - 1397/07/14    /    شماره : ١٤٧٣٠٤    /    تعداد نمایش : ١١٧