اخبار > طی 34 سال گذشته بیش از 300 درصد در آموزش های تخصص و فوق تخصصی رشد داشته ایم


  چاپ        ارسال به دوست

طی 34 سال گذشته بیش از 300 درصد در آموزش های تخصص و فوق تخصصی رشد داشته ایم

Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA

معاون آموزشی وزارت بهداشت در افتتاحیه آزمون بورد فوق تخصصی با بیان برنامه های حوزه آموزش برای تحول در آموزش های تخصصی و فوق تخصصی گفت: ما رشد کمی خوبی در این زمینه در کشور داشته ایم و اکنون لازم است با ارتقای استانداردها در این حوزه از ظرفیت های ایجاد شده برای جذب دانشجوی خارجی در مقاطع تخصص و فوق تخصص استفاده کنیم.

 

دکتر باقر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت و دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی در افتتاحیه سی و دومین دوره آزمون دستیاری فوق تخصصی که در روز پنجشنبه 8 شهریور 1397 برگزار شد، ضمن تشکر از برگزار کنندگان این آزمون گفت: با نگاه به رشد آموزش دستیاری در جهان می بینیم که در کشور ما نیز آموزش های تخصصی متناسب با رشد جمعیت به خوبی رشد کرده است.

دکتر لاریجانی ایجاد تعادل بین تعداد پزشک عمومی و پزشک متخصص را یکی از نکاتی ذکر کرد که باید در برنامه ریزی آموزش پزشکی مورد توجه قرار گیرد و در برخی کشورهای بزرگ به مراقبت های اولیه اهمیت زیادی داده می شود و بیشتر فرصتهای شغلی برای پزشکانی که تازه فارغ التحصیل شده اند در این زمینه است.

وی نیروی انسانی را مهمترین رکن توسعه آموزش علوم پزشکی ذکر کرد و اظهار داشت: حمایت از نیروی انسانی حوزه آموزش علوم پزشکی موضوعی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با بیان راهکارهای کشورهای توسعه یافته برای مدیریت هزینه های نظام سلامت گفت: این کشورها بخش قابل توجهی از نیروی متخصص پزشکی خود را از کشورهای دیگر تأمین می کنند . به عنوان مثال نیم درصد از پزشکان متخصص در آمریکا ایرانی هستند.

وی با تاکید بر اینکه  سایر کشورها نیز باید متناسب با شرایط خود راهکارهایی برای مدیریت این هزینه ها در پیش گیرند بیان کرد: تحول در نظام پذیرش و تربیت دستیار و استفاده از آموزش مجازی در برنامه آموزش دستیاری از راهکارهای دیگری است که استفاده می شود، به طوری که در آمریکا حدود 70 درصد محتوای آموزش تخصصی به صورت مجازی ارائه می شود.

دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی با اشاره به توجه کشورهای پیشرفته به بومی گزینی گفت: توجه به اخلاق و تعهد حرفه ای از موضوعات مهم در آموزش دستیاری است که در دنیا نیز مورد توجه ویژه قرار میگیرد.

وی خاطرنشان کرد: برای ورود به رشته های پزشکی، خصوصا برخی رشته های خاص افراد باید به لحاظ اخلاق و تعهد شرایط خاصی را در کنار شرایط علمی داشته باشند. بنابراین در بسیاری ازکشورهای دنیا از جمله کویت چندین ملاک برای ورود افراد به دوره دستیاری وجود دارد. در کشور ما نیز در برخی رشته ها مصاحبه با داوطلبان برای سنجش این موارد آغاز شده است.

دکتر لاریجانی به پیشرفت های کشور در زمینه تربیت دستیار تخصصی و فوق تخصصی اشاره کرد و گفت: در طی 34 سال 332 درصد افزايش تعداد متخصص  در کشور داشته ایم و این باعث شده در حوزه های مختلف به خودکفایی برسیم.

وی با بیان اینکه توسعه کمی آموزش تخصصی و فوق تخصصی در کشور در سه دهه گذشته توانسته نیازهای ملی را برآورده کند گفت: آنچه که نیازمند تحول است، لزوم انطباق بیشتر کوریکولومها با نیازهای روز و مبتنی بر بار بیماریها و رصد نیازهای آینده و آینده نگاری است.

معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: بحث تحول در پذیرش و تربیت دستیاران تخصصی در بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی، با راهبردهای عملیاتی روشنی پیگیری می شود.

وی به دستارودهای بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی کشور اشاره کرد و گفت: اعضای بوردهای تخصصی و فوق تخصصی به عنوان افراد برجسته حوزه آموزش علوم پزشکی کشور می توانند نقش چشمگیری در تحول حوزه آموزش داشته باشند.

دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی به روز رسانی برنامه های آموزشی رشته های علوم پزشکی در راستای تامین نیازهای ملی را یکی از اهداف بسته های تحول و نوآوری آموزش ذکر کرد وگفت: اعضای بوردها با همکاری دانشگاههای علوم پزشکی مسئولیت این کار را برعهده دارند.

دکتر لاریجانی به تدابیری که برای دقت در آزمونهای علوم پزشکی طی چند سال گذشته اتخاذ شده اشاره کرد و عنوان نمود: انتظار می رود بوردهای تخصصی، در کلیه فرآیند پذیرش و ارزیابی از طرح سوال گرفته تا مراحل ارزیابی شفاهی، دقتهای لازم را به خرج داده و از این مسیر به اعتلای عدالت در ارزیابی کمک نمایند.

وی ازلزوم ایجاد تحولات اساسی در آزمون های تخصصی و فوق تخصصی سخن گفت و افزود: برگزاری آزمون بورد دو نوبت در سال، واسپاری اجرای برخی آزمون ها به مناطق آمایشی و ترسیم مسیرهای مختلف پذیرش دستیار و همچنین ورود مستقیم برای برخی رشته ها از مواردی است که در حال برنامه ریزی برای اجرای آن هستیم.

معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: بوردها مرجع اصلی تعیین و تدوین رشته های جدید هستند و لازم است نیازهای کشور را در این زمینه رصد کنند و توسعه رشته ها متناسب با این نیازها باشد.

وی افزود: سنجش صلاحیت های بالینی دانش آموختگان دوره های پزشکی عمومی برای ورود این افراد به دوره های تخصصی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و بوردها می توانند در طراحی و اجرای این آزمون ها نقش مهمی ایفا نمایند و همچنین برای رشته های تخصصی هم ارزیابی این صلاحیت ها را باید گسترش بیشتری بدهیم.

دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی گفت: یکی از مباحث ما در آموزش جذب دانشجوی تخصصی و فوق تخصصی است. فرصت های زیادی در این زمینه وجود دارد ما در منطقه جزو کشورهایی هستیم که بیشترین آموزش تخصصی و فوق تخصصی را ارائه می کنیم و داریم با ارتقای استانداردها و اعتباربخشی های بین المللی در این زمینه تلاش کنیم.

 


١٥:٤٣ - 1397/06/10    /    شماره : ١٤٦٨٤٠    /    تعداد نمایش : ١١٢