اخبار > ماموریت گرایی دانشگاهها مقدمه حرکت به سمت دانشگاههای نسل سوم است


  چاپ        ارسال به دوست

ماموریت گرایی دانشگاهها مقدمه حرکت به سمت دانشگاههای نسل سوم است

Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA

دکتر نبی پور در نشست معاونین آموزشی دانشگاه های سراسر کشور، با ارائه توضیحاتی درخصوص  دانشگاه نسل سوم ارائه کرد.

 

دکتر ایرج نبی پور استاد دانشگاه علوم پزشکی بوشهر و رئیس کارگروه بسته حرکت به سمت دانشگاههای نسل سوم گفت: همزمان با روی کار آمدن اقتصاد دانایی محور یا دانش بنیان، توسعه مبتنی بر تولید به سمت توسعه مبتنی بر دانایی حرکت کرد. در این دوره، ادبیات نوآوری به جای سرمایه، نیروی انسانی کارآفرین به جای نیروی انسانی ماهر، دانشگاه کارآفرین به جای دانشگاه مهندس پرور، شرکت های sme (شرکت های کوچک و متوسط) به جای سازمانهای غول پیکر، پارک ها به جای شهرک های صنعتی، کوریدورهای علم و فناوری به جای مناطق بزرگ صنعتی قرار گرفت و این مسئله موجب شد تا ساختار دانشگاه ها نیز به سمت دانشگاه نسل سوم حرکت نماید.

وی تبدیل دانشگاه نسل دوم به نسل سوم را زمانی برای گذار خواند و گفت: حدود چندین دهه طول می کشد تا دانشگاه نسل دوم به دانشگاه نسل سوم تبدیل شود لذا انتظار نداشته باشیم که این اتفاق با یک گسست واضح رخ دهد.

دکتر نبی پور با اشاره به تغییر نام دفتر "ارتباط با صنعت" به دفتر "انتقال فناوری" گفت: اگر دانشگاهی می خواهد نسل سوم شود، باید حمایت کافی از شرکت های استارت آپ و شرکت های زایشی داشته باشد تا دانشگاه نسل سوم که شامل پژوهش، تدریس، کسب و کار و ارائه خدمت و تولید عملی از دانش نظری است اتفاق بیافتد.

وی از اتزکوویتز به عنوان تئوریسین نظریه دانشگاه نسل سوم یاد کرد و افزود: دانشگاه نسل سوم، باید در کنار دولت وارد جهان کسب و کار شوند. نمونه آن نیز این است که دانشگاه های دنیا به شدت فناوری محور شدند. مثلا دانشگاه کمبریج با گذشت هر دهه میزان شرکت هایی که به آن اتصال پیدا می کنند افزایش می یابد اما در نهایت همه اینها به ساختار باز می گردد.

دکتر نبی پور، بر لزوم تدوین نقشه راهی برای تبدیل شدن به دانشگاه نسل سوم  تاکید کرد و گفت: نقشه راه شامل بخش های مختلفی از جمله سیستم ها، فرهنگ، ارزشیابی و پایش است اما در حوزه  راهبردی باید تخصص گرایی هوشمندانه بر پایه آمایش را مد نظر قرار داد. در این روش بر ماموریت گرایی دانشگاه ها تاکید شده و تقریبا برشی از نقشه علمی کشور برای استانها و مراکز آمایشی فراهم شده تا مشخص شود هر کدام از مراکز آمایشی باید در چه محدوده ای کار کنند.

وی افزود: اساس بر این است که هر کدام از دانشگاه ها در یک حوزه خاصی، تخصص گرایی داشته باشند. تخصص گرایی هوشمندانه همان برنامه نوشته شده در حوزه آمایش است و راهبردهای بسیار خوبی در این زمینه برای اینکه دانشگاه ها بتوانند در تماس با مناطق دانشی قرار بگیرند وجود دارد.

وی با بیان اینکه در قرن 21 کوریدورهای علم و فناوری، شاکله اصلی دانشگاه نسل سوم است، خاطر نشان کرد: دانشگاه در این مدل  باید با بازار، پارک های علم و فناوری، بنگاه های فناور و سرمایه های انسانی در ارتباط باشد و در این روش می تواند در تولید و گردش دانش سرعت ایجاد کند. اگر دانشگاه رشد یابد و موفق بشود که کوریدورهای علم و فناوری را ایجاد کند، قطعا  می تواند "شهر دانایی" درست کند که در آن مرزهای بین دانشگاه و شهر برداشته می شود و دیگر پس از آن می توان مفاهیم دانشگاه نسل چهارم را مطرح کرد.

دکتر نبی پور توجه به توسعه علوم بین رشته ای را در دانشگاه نسل سوم مهم ارزیابی کرد و گفت: با این مقدمه تیم های پژوهشی نیز در آینده تغییر پیدا می کنند و دیگر تک رشته ای نیستند بلکه تیم هایی میان رشته ای هستند. ما باید وارد کوریدورهای علم و فناوری شویم و هسته های میان رشته ای درست کنیم تا بتوانیم از علومی که دور افتاده ایم بهره برداری کنیم. قطعا این همگرایی موجب تحول در تفکر می شود و ما را برای پذیرش دانشگاه نسل چهارم آماده می کند.


١٦:٠٤ - 1396/08/22    /    شماره : ١٤٢٢٧٥    /    تعداد نمایش : ٥٦