اخبار > معاون امور اجتماعی سازمان مدیریت و برنامه ریزی تحول در آموزش علوم پزشکی از ملزومات تحول در نظام سلامت کشور است، که خوشبختانه با جدیت در دست پیگیری است


  چاپ        ارسال به دوست

معاون امور اجتماعی سازمان مدیریت و برنامه ریزی تحول در آموزش علوم پزشکی از ملزومات تحول در نظام سلامت کشور است، که خوشبختانه با جدیت در دست پیگیری است

Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA

دکتر نمکی در جمع معاونین آموزشی دانشگاههای علوم پزشکی کشور گفت: حوزه آموزش از بخش های زیربنایی نظام سلامت است و اکنون که برنامه های تحول در این حوزه به خوبی در حال اجراست و معاونت محترم آموزشی وزارت بهداشت با تدبیر و خردمندی این مسیر را دنبال می کنند، ارتقای این حوزه از برنامه های اصلی سازمان مدیریت و برنامه ریزی در حوزه سلامت است.

دکتر نمکی معاون امور اجتماعی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در نشست معاونین آموزشی دانشگاههای علوم پزشکی که در روز پنجشنبه 6 آبان 1395 برگزار شد، انسان توسعه یافته را هدف توسعه کشورها برشمرد و گفت: زمینه تربیت افراد اثربخش توسعه آموزش در جامعه است و در کشورهای مختلف نیز این امر از محورهای اصلی برنامه ریزی است.

دکتر نمکی اضافه کرد: موضوع توسعه سرمایه انسانی کشور در برنامه های توسعه ای مغفول مانده و لازم است در برنامه ریزی های کلان ملی مورد توجه ویژه قرار گیرد.

معاون امور اجتماعی سازمان مدیریت و برنامه ریزی خاطرنشان کرد: برنامه های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی نقطه عطفی در این حوزه است و باید با عزمی ملی در راستای اجرای این برنامه ها تلاش نماییم. وی اضافه کرد: این برنامه ها از اصولی است که در سطح جهان نیز در دست پیگیری است و جای خوشبختی دارد که با تدبیر معاون محترم آموزشی در کشور ما نیز در حال اجرا است.

دکتر نمکی اظهار داشت:‌ شاید بتوان گفت بزرگترین چالشی که در نظام سلامت کشور مطرح است توجه بیش از حد به ابزارها و وابستگی دانش آموختگان این حوزه به خدمات تشخیصی و پاراکلینیکی است و باید در آموزش علوم پزشکی به این نکته توجه ویژه شود.

معاون امور اجتماعی سازمان مدیریت و برنامه ریزی اضافه کرد: وابستگی خدمات سلامت به ابزارهای تشخیصی باعث تحمیل هزینه های زیادی به نظام سلامت می شود. بر همین اساس محتواهای آموزشی باید مبتنی بر نظام ارائه خدمات بازبینی شود.

دکتر نمکی با بیان اینکه لازم است به صورت منطقه ای در نظام سلامت برنامه ریزی شود گفت: نیازهای اقلیم های مختلف کشور متفاوت است و بالطبع باید برنامه ریزی متفاوتی هم برای هر یک از این مناطق صورت پذیرد.

 معاون امور اجتماعی سازمان مدیریت و برنامه ریزی اذعان داشت:‌ ما در توسعه کمی آموزش موفق بوده ایم ولی افزایش تعداد دانش آموختگان دانشگاهی باید رابطه مناسبی با ارتقای اقتصاد کشور داشته باشد، این در صورتی است که در اکثر کشورهای پیشرفته افزایش تعداد دانشجو زمینه های افزایش درآمد ملی آن کشورها را فراهم می آورد.

دکتر نمکی بر لزوم بازطراحی ساختار نظام سلامت تاکید کرد و گفت: باید به نحوی برنامه ریزی شود که آموزش و پژوهش در سایه درمان نادیده گرفته نشوند.

معاون امور اجتماعی سازمان مدیریت و برنامه ریزی گفت: حوزه آموزش علوم پزشکی متاسفانه در زمانهایی مهجور بوده و تحت تاثیر سایر دوره های نظام سلامت مورد غفلت واقع شده است. برهمین مبنا در سازمان مدیریت و برنامه ریزی توسعه آموزش علوم پزشکی به صورت جدی در دست پیگیری است.

وی به انتصاب مدیران سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور اشاره کرد و گفت: حتی در انتخاب مدیران حوزه های مربوطه سعی شده افرادی وارد سیستم شوند که به حوزه آموزش توجه ویژه ای داشته باشند.

دکتر نمکی اظهار داشت: اجرای آمایش سرزمینی باعث ساماندهی گسترش های آموزش علوم پزشکی می شود و تمامی سعی ما در سازمان مدیریت بر این است که چالش هایی که دانشگاههای علوم پزشکی در اجرای برنامه های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی با آن مواجه هستند برطرف گردد.

معاون امور اجتماعی سازمان مدیریت و برنامه ریزی گفت: برنامه های آموزش زمان بر بوده و نباید انتظار نتایج کوتاه مدت از برنامه های تحول و نوآوری داشت. بی شک اثرات مثبت اقدامات دانشگاهها در این راستا اثرات مثبتی در نظام سلامت کشور خواهد داشت که چندسال آینده شاهد آن خواهیم بود.  

 

 


١٤:٥٤ - 1395/08/06    /    شماره : ١٣٥٧٥٢    /    تعداد نمایش : ٢٦٩